Thursday, August 27, 2009

"Warkah Harapan" dalam kapsul dibuka 50 tahun akan datang

Sedikit kelainan pada Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu semalam apabila pada akhir persidangan, semua ADUN sebulat hati memberikan kerjasama menjayakan ‘Warkah Harapan’ sempena 50 tahun DUN Terengganu.

Warkah dibuat khas untuk harapan generasi akan datang sempena kali ke-50 sidang DUN Terengganu itu mengandungi pesanan dan harapan ADUN Terengganu dan akan dibuka pada 2059.

Beliau berkata, warkah tersebut akan dijadikan tatapan untuk generasi akan datang mengenai apa yang menjadi rahsia seperti yang terkandung di dalam warkah itu.

"Kita harap semua ahli Yang Berhormat masukkan warkah ke dalam kapsul masa ini dan ia akan menjadi rahsia yang hanya akan dapat dibuka pada 50 tahun akan datang.

"Kita pun tak tahu sama ada kita sempat atau tidak untuk membukanya. Di kalangan kita dalam Dewan ini pun saya percaya tak ramai yang sempat (mungkin sudah meninggal dunia)," katanya sebelum mengumumkan penangguhan sidang DUN Terengganu hari ini.

Kesemua 32 ADUN memasukkan warkah khas ke dalam kapsul masa sebelum persidangan itu ditangguhkan pukul 12 tengah hari.

Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri, Datuk Tengku Putera Tengku Awang berkata, kapsul masa itu akan disimpan sebagai rahsia sebelum dibuka semula 50 tahun akan datang iaitu pada 2059.

Tengku Putera juga berkata, warkah itu disediakan khas dengan tulisan mata pena khas oleh pihak Arkib Negara cawangan Terengganu agar tidak luntur sehingga 50 tahun akan datang.

No comments:

Post a Comment