Friday, September 11, 2009

2 kemudahan pengeluaran PERWAJA Ke Teluk Kalong

Perwaja Holdings Bhd berkata sebagai sebahagian daripada kajian semula operasi kumpulan yang berterusan, kajian kemungkinan dijalankan bagi perpindahan dua daripada kemudahan pengeluarannya dari Gurun, Kedah ke Telok Kalong, Kemaman.

Ia memberikan penjelasan ini kepada Bursa Malaysia susulan sebuah berita bertajuk "Perwaja To Operate Fully From Telok Kalong (Perwaja Akan Beroperasi Sepenuhnya dari Telok Kalong)" yang disiarkan dalam laman web Bernama pada Rabu dan Business Times Khamis.

Perwaja berkata kemudahan-kemudahan lain di Gurun tidak dijangka terjejas, tetapi sebaliknya akan diperkukuh secara kolektif sebagai sebuah pusat perkhidmatan keluli.

Proses kajian semula ini akan mengambil kira semua faktor termasuk, tetapi tidak terhad kepada, kewangan, sumber manusia dan keseluruhan permintaan bagi pengeluaran keluli, katanya.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said berkata kelmarin, kerajaan negeri akan memperbesarkan lagi kawasan industri besi waja di Teluk Kalong, Kemaman termasuk memindahkan kilang Perwaja dari Gurun ke Teluk Kalong.

Usaha itu, jelasnya, perlu dilakukan memandangkan operasi kilang Perwaja di Gurun, Kedah menelan kos RM40 juta setahun.

"Kos pengangkutan operasi kilang Perwaja di Gurun adalah RM40 juta setahun, jadi ia perlu dipindahkan ke Teluk Kalong (Kemaman) selain boleh beri peluang pekerjaan kepada 500 orang," katanya.

No comments:

Post a Comment