Saturday, October 10, 2009

300 peminjam YT ke mahkamah

Pelajar lulusan institusi pengajian tinggi Jordan dan Mesir dianggap paling liat membayar balik pinjaman pendidikan.

Mereka adalah antara 300 pelajar yang terpaksa di hadapkan ke mahkamah oleh Yayasan Terengganu (YT), selain pelajar lulusan tempatan.

Pengarah YT, Mohd Kamaru Al-Amin Ismail berkata seramai 300 pelajar yang membuat pinjaman pendidikan dengan YT sehingga ini telah diambil tindakan mahkamah berikutan gagal membuat pembayaran balik pinjaman tersebut sebagaimana tempoh ditetapkan.

Katanya, tindakan terpaksa diambil setelah kesemua pelajar terbabit didapati ingkar dengan arahan walaupun dikenakan surat amaran mahkamah.

“Kira-kira 2,000 pelajar dikenakan surat mahkamah, tetapi kebanyakannya datang sendiri kepada kita dalam tempoh tiga hari sebelum ke mahkamah untuk menyelesaikan perkara itu dan kita telah menggunakan budi bicara untuk menyelesaikannya.

“Sebaliknya, 300 lagi tidak datang sehingga tindakan tegas terpaksa diambil,” katanya DI Kuala Terengganu baru-baru ini.

Menurutnya, kebanyakan pelajar terbabit adalah lulusan Mesir dan Jordan selain pelajar yang menuntut di institusi pengajian tinggi (IPT) dalam negara.

No comments:

Post a Comment