Wednesday, October 14, 2009

Sumbangan besar Petronas kepada Terengganu

Jasa Petroliam Nasional Bhd (Petronas)amat besar untuk Terengganu.

Selain membangunkan negeri dan beberapa pusat pertumbuhan baru seperti Kerteh dan Paka, Petronas turut membantu 68 usahawan Terengganu.

Ini bermakna syarikat petroleum negara itu turut menjadi agensi penting bagi membantu 68 usahawan Terengganu mengembangkan perniagaan mereka ke peringkat antarabangsa.

Pengurus Besar Wilayah Petronas Pantai Timur, Zulkifly Mohd. Ismail berkata, usahawan tersebut dibantu melalui program pembangunan pembekal dengan diberi pelbagai bentuk sokongan dan bantuan.

"Ini sebahagian daripada usaha Petronas menyokong usaha kerajaan untuk membantu dalam membangunkan usahawan tempatan," katanya baru-baru ini.

Dengan lahirnya usahawan tempatan, ia turut meningkat dalam memberi khidmat sokongan kepada industri minyak, gas dan petrokimia di negeri ini.

Katanya, setakat ini, 2,500 syarikat tempatan yang menyediakan perkhidmatan sokongan tersebut telah mendaftar dengan Petronas.

Usaha Petronas ini perlu dilihat dalam konteks yang lebih luas – hasil minyak semata-mata – sebaliknya bidang-bidang lain secara terus dan secara tidak langsung.

Pembangunan Kerteh menyebabkan pekan kecil menjadi pekan besar yang bukan sahaja mempunyai gedung membeli-belah, restoran makanan segera dan lapangan terbang – ia adalah antara penempatan penting untuk rakyat Terengganu dan dari luar Terengganu.

Kedudukannya yang strategic menjadikan Kerteh sebagai pusat pertumbuhan baru yang membawa implikasi politik penting bagi pentadbiran Terengganu.

Beliau menambah, perkembangan operasi Petronas di negeri ini sejak 1970-an juga membuka peluang pekerjaan terutama kepada penduduk tempatan.

Ternyata Petronas membuka ruang dan peluang untuk anak negeri Terengganu bekerka kerana hampir 60 peratus daripada kakitangan di Kompleks Industri Petronas adalah dari Pantai Timur.

Manakala hampir separuh daripada keseluruhan kakitangan kami adalah anak jati Terengganu.
Dalam bidang pendidikan pula, katanya, 2,600 anak Terengganu menerima bantuan biasiswa daripada Petronas bernilai RM165 juta bagi peringkat sekolah menengah dan universiti antara 1990 hingga 2007.

Di peringkat sekolah rendah pula, lebih 1,000 kanak-kanak mengikuti program sekolah angkat dan bakti pendidikan sejak ia dimulakan pada 2002 di 14 sekolah di negeri ini.

Sementara itu, bagi menarik minat pelajar-pelajar ini terhadap alam persekolahan, setiap bulan para pegawai kami akan menjalankan program anak angkat tersebut.

Ternyata kesedaran mereka yang menubuh dan memperkemaskan Petronas, adalah kumpulan yang begitu berjasa kepada Terengganu, walaupun kebanyakan pentadbir awal Petronas bukan dari Terengganu.

No comments:

Post a Comment