Thursday, November 19, 2009

Bahasa Inggeris Bukan Penghalang Pelajar Terengganu

Mata pelajaran bahasa Inggeris tidak lagi menjadi halangan utama kepada pelajar di Terengganu untuk memperolehi kelulusan cemerlang setaraf dengan pelajar di negeri-negeri lain Pantai Barat, kata Pengarah pelajaran Negeri Terengganu, Ariffin Embong.


Beliau berkata Bahasa Inggeris kini bukan sahaja dikuasai oleh majoriti pelajar berkenaan, malah semakin diminati dan turut dituturkan dalam komunikasi harian.

Katanya pencapaian itu adalah hasil daripada usaha pelbagai pihak termasuk kerajaan negeri serta syarikat-syarikat korporat yang sentiasa membantu dalam bentuk kewangan mahupun penyediaan kemudahan pembelajaran di Terengganu sejak beberapa tahun kebelakangan.

"Selain daripada ExxonMobil yang sentiasa menaja program-program bahasa Inggeris setiap tahun, kerajaan negeri juga berusaha membawa tenaga pengajar dan menghantar guru-guru ke luar negeri setiap tahun," katanya kepada pemberita selepas menyaksikan Program A Moment In English anjuran Jabatan Pelajaran Negeri yang ditaja ExxonMobil di Taman Budaya, Kuala Ibai kelmarin.

Turut hadir di majlis itu ialah Pegawai Hal Ehwal ExxonMobil Mohamad Kassim dan Pengurus Teknikal Permukaan ExxonMobil Wayne B Warwick yang menyampaikan sumbangan berjumlah RM80,000 dari ExxonMobil bagi menjayakan program itu.

Seramai 380 pelajar sekolah rendah dan menengah dari seluruh negeri menyertai program tahunan yang diadakan bagi memperlihatkan penguasaan pelajar dalam bahasa Inggeris melalui acara pentas selama dua jam itu.

No comments:

Post a Comment