Sunday, November 1, 2009

Bebola lumpur rawat Sungai Marang tercemar

Isu pencemaran air di Sungai Marang dijangka berakhir dalam tempoh terdekat apabila kerajaan negeri

dengan kerjasama Direktori Oseanografi Kebangsaan (NOD) memperkenalkan penggunaan kaedah melontar bebola lumpur bagi mengatasinya.

Usaha ini dilakukan berikutan penyelidikan Universiti Malaysia Terengganu (UMT).

Setiausaha Bahagian NOD, Prof. Dr. Nor Aieni Mokhtar berkata, penggunaan bebola lumpur mengandungi mikroorganisma baik kerana ia mampu meningkatkan stimulasi penumbuhan pokok bakau di kawasan terbabit.

Beliau berkata, pendekatan tersebut diambil atas kesedaran dan kepentingan memelihara dan memulihara ekosistem marin di kawasan berkenaan yang semakin rosak.

“Penggunaan bebola lumpur lebih mudah kerana ia dapat mengatasi dan merawat sungai tersebut dengan cepat selain menguraikan lumpur dan menjernihkan kualiti air,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Program Kesedaran Lestari Alam Sekitar Marin Terengganu 2009 (TSMAP’09) di Pulau Kekabu, Marang Waterfront semalam.

Program tersebut dirasmikan oleh Yang Dipertua Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) Terengganu, Tengku Baderulzaman Sultan Mahmud.

Program itu anjuran bersama kerajaan negeri melalui Jabatan Trivecosta Negeri, Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), SIRIM, BiotechCorp serta Badan Kerja Amal Wanita Profesional Terengganu, Selangor dan Wilayah Persekutuan (Berkat).

Mengulas lanjut, Nor Aieni berkata, program TSMAP’09 di Pulau Kekabu merupakan projek perintis dan akan diperluas ke kawasan lain di seluruh negeri ini.

Jelasnya, ia merupakan rangka awal pemuliharaan kualiti air Sungai Marang bagi menilai punca dan langkah yang patut diambil bagi mengatasi masalah pencemaran.

“Langkah ini harus diteruskan bagi mengatasi masalah pencemaran yang berlaku agar tidak menjadi lebih teruk memandangkan Pulau Kekabu dan Sungai Marang merupakan pintu masuk utama ke Pulau Kapas yang menjadi tumpuan pelancong,” jelasnya.

No comments:

Post a Comment