Saturday, November 7, 2009

Kaji naik taraf jalan Jertih-Keruak

Kerajaan negeri akan meminta Jabatan Kerja Raya (JKR) supaya mengkaji jalan Jertih – Keruak bagi tujuan menaik taraf jalan berkenaan agar penduduk di kawasan hulu Besut tidak terputus hubungan apabila berlaku

banjir.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said, kerajaan negeri sedia melululuskan peruntukan bagi melaksanakan projek berkenaan bagi menjaga kepentingan rakyat, khususnya penduduk di Hulu Besut yang sering terputus hubungan setiap kali berlaku banjir.

“Kita akan minta JKR supaya mengenal pasti kawasan yang sering ditenggelami banjir dan membuat penilaian kos,” katanya kepada pemberita selepas melawat mangsa banjir di Sekolah Kebangsaan Bukit Payong, petang semalam.

Hujan lebat yang berterusan sejak semalam menyebabkan beberapa kampung di Hulu Besut ditenggelami air dan kira-kira 800 penduduk berpindah ke pusat pemindahan.

Dalam perkembangan lain, beliau meminta penduduk di kawasan yang ditenggelami air banjir supaya berhati-hati dan sentiasa mematuhi arahan pihak bekuasa bagi mengelak sebarang kejadian tidak diingini.

Beliau meminta ibu bapa agar mengawasi anak-anak dan tidak leka bermain air banjir kerana sebarang kemungkinan boleh berlaku pada musim bah.

Sementara itu, beberapa batang jalan di daerah Hulu Terengganu ditutup hingga petang tadi untuk semua kenderaan termasuk Jalan Kuala Berang-Sungai Tong dan Jalan Kuala Berang-Telemong selepas dinaiki air antara satu hingga 1.5 meter, bukan disebabkan jambatan runtuh di Kampung Basung seperti dilaporka pagi semalam.

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Ibu Pejabat Polis Kontinjen Terengganu, berkata tiada jambatan runtuh di daerah ini dan laporan mengenai kejadian itu mungkin disebabkan salah maklumat atau khabar angin.

Katanya, sehingga jam 5 petang tadi, daerah Hulu Terengganu paling teruk terjejas apabila sejumlah 679 orang daripada 172 keluarga telah dipindahkan ke tiga pusat pemindahan.
Antara kampung yang terbabit dengan banjir termasuk Kampung Peladang yang mana 381 mangsa daripada 117 keluarga dipindahkan ke Pusat Khidmat JKK Pelandang; Kampung Penih di pindahkan ke Masjid Kampung Penih (245, 45 keluarga) dan Kampung Cheting ke Masjid Kampung Cheting (53, 10 keluarga).

Beberapa batang jalan yang ditutup untuk semua kenderaan termasuk Jalan Kuala Berang-Sungai Tong dan Jalan Kuala Berang-Telemong selepas beberapa kawasan dinaiki air antara satu hingga 1.5 meter.

No comments:

Post a Comment