Saturday, November 7, 2009

UMT, Ketengah bina stesen atasi kepupusan kelah

Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dengan kerjasama Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) bakal membina stesen penyelidikan, pembenihan dan pemuliharaan kelah di Tasik Kenyir akhir tahun ini sebagai langkah mengatasi kepupusan spesies ikan itu di negara ini.

Naib Canselor UMT, Profesor Dr Aziz Deraman berkata, stesen tersebut akan menjadi pusat penyelidikan dan kajian penyakit ikan selain sebagai lokasi pelancongan baru di tasik berkenaan.

Bagaimanapun, katanya, pembinaan stesen itu masih di peringkat cadangan dan belum mendapat persetujuan Kerajaan Negeri.

“Pembinaan stesen ini masih dalam perancangan dan sekiranya ia diluluskan stesen itu bakal dibina berhampiran Sungai Tembat.

“Stesen ini juga bakal menjadi pusat latihan kepada pelajar UMT dan penternak akuakultur,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Penyeahan Benih Ikan Kelah kepada Ketengah di UMT semalam.

Hadir sama, Timbalan Pengurus Besar Ketengah, Wan Mat Amin Wan Daud dan Timbalan Naib Canselor Akademik/Antarabangsa, Profesor Faizah Shaharom.

Pada majlis berkenaan, sebanyak 1,000 ekor benih ikan kelah disumbangkan UMT untuk dilepaskan di Tasik Kenyir.

Mengulas lanjut, Aziz berkata, penglibatan UMT dalam pembenihan ikan kelah secara penternakan yang dikawal dapat menghasilkan kualiti ikan yang baik.

Katanya, sekiranya kaedah pemantauan ternakan dilakukan ia memudahkan jumlah spesies ikan itu dikawal dan dipantau.

Dalam perkembangan sama, Wan Mat Amin berkata, penglibatan UMT dalam pembinaan stesen tersebut bakal mempercepatkan penghasilan benih ikan kelah.

Katanya, pembenihan secara teknologi dan saintifik akan membantu memperbanyakkan benih ikan tersebut di tasik berkenaan.

“Kita telah mempunyai pusat pembenihan ikan kelah secara semula jadi yang sedia ada di Sungai Cacing dan penglibatan UMT bakal membantu mempercepatkan proses pembenihan menggunakan teknologi moden,” katanya.

No comments:

Post a Comment