Monday, November 2, 2009

Kerajaan Negeri tidak abai OKU

Tidak benar kerajaan negeri mengabaikan orang kelainan upaya (OKU) terutamanya dikalangan pelajar.
Kerajaan Negeri akan memberi peruntukan tanpa had kepada pelajar orang kelainan upaya (OKU) terutama golongan cacat pendengaran bagi memajukan bidang pendidikan di negeri ini.


Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Ahmad Razif Abdul Rahman berkata, peruntukan itu akan tertumpu kepada keperluan serta kemudahan pendidikan.
Menurutnya, sehingga kini terdapat seramai 500 pelajar di sekolah biasa di negeri ini dikenal pasti mempunyai masalah pendengaran.

Untuk hari ini (semalam) sahaja, seramai 40 orang menjalani saringan telinga di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) dan bantuan akan diberi berdasarkan keputusan rawatan pihak hospital,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyampaikan hadiah Program Pendidikan Sekolah-sekolah Negeri Terengganu 2009 dan Pelancaran Program Prihatin Menteri Besar Terengganu bersama-sama Murid Bermasalah Pendengaran Negeri Terengganu di Wisma Darul Iman, kelmarin.

Ahmad Razif berkata, Kerajaan Negeri turut bersedia mewujudkan Bilik Kedap Pendengaran dengan anggaran RM180,000 untuk tiga bilik yang dilengkapi dinding penyerap bunyi, karpet penyaman udara dan meter penyukat bunyi.

Menurutnya, tiga sekolah terpilih untuk dibangunkan kemudahan itu adalah Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Ibrahim Fikri, Kuala Terengganu, SMK Tembila, Besut dan SMK Sura, Dungun.

No comments:

Post a Comment