Monday, November 2, 2009

Program Terengganu 'Sustainable' Bagi Merawat Air Kumbahan Yang Tercemar

Kerajaan negeri Terengganu pada Sabtu mengadakan program 'Terengganu Sustainable Marine Awareness' (TSMAP) di Pulau Kekabu, di sini sebagai usaha untuk merawat masalah air kumbahan yang tercemar dan busuk yang mengalir terus ke Sungai Marang.

Setiausaha Bahagian Direktorat Oseanografi Kebangsaan (NOD) Prof Dr Nor Aieni Mokhtar berkata air kumbahan yang mengalir itu mengundang bau yang busuk dan keadaan itu tidak sesuai untuk sektor perikanan.

"Jadi program kita hari ini ialah untuk merawat air kumbahan dengan cara menanam pokok-pokok bakau di sekitar kawasan itu selain melontar bola lumpur di kawasan berkenaan.

"Bola lumpur yang dilontar mengandungi mikroorganisma baik yang dapat meningkatkan stimulasi penumbuhan pokok bakau di kawasan itu di samping mengurangkan lumpur dan meningkatkan kejernihan serta kualiti air," katanya.

Beliau berkata demikian pada perasmian TSMAP yang disempurnakan Yang Dipertua Majlis Penasihat Pemangku Raja Terengganu Tengku Seri Panglima Raja Tengku Baderulzaman Sultan Mahmud.

Program anjuran kerajaan negeri melalui jabatan Trivescosta dan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi melalui NOD, Badan Kerja Amal Wanita Terengganu, Selangor, Wilayah Pesekutuan (Berkat) serta badan bukan kerajaan yang lain bertujuan memupuk kesedaran dan pemuliharaan kawasan sekitar marin berkenaan.

Dr Nor Aieni berkata Pulau Kekabu dipilih sebagai lokasi utama pembersihan ekoran masalah pencemaran air yang serius di kawasan itu yang berpunca daripada sistem pembentungan kurang berkesan dan sistematik.

Katanya sebagai pintu masuk dan tempat persinggahan pelancong sebelum ke Pulau Kapas, Pulau Kekabu berhadapan dengan masalah pencemaran sampah sarap, bukan sahaja daripada pengunjung malahan daripada aktiviti perindustrian di kawasan sekitar.

"Kita mahu meningkatkan kesedaran orang ramai dan penyelidik agar terus komited mengumpul data saintifik untuk pemantauan dan pemuliharaan kawasan Marang," katanya.

No comments:

Post a Comment