Sunday, November 1, 2009

KT perlukan stesen teksi baru?

Sakit mata memandang! Begitu pendapat pengguna apabila ditanya mengenai keadaan stesen teksi di negeri

ini yang boleh diibaratkan seperti hidup segan mati tidak mahu.

Hampir semua stesen teksi di negeri ini didapati usang dan daif lebih-lebih lagi di Kuala Terengganu sendiri.
Stesen bas lama berusia puluhan tahun pula dijadikan stesen teksi 'baru' apabila sebahagian teksi lama dipindahkan ke kawasan tersebut beberapa tahun lalu.

Kononnya, ia boleh dijadikan stesen teksi baru dan memberi keselesaan kepada pemandu teksi dan pengguna.

Namun keadaan tersebut tidak sedikit pun membantu mereka yang terlibat dalam perkhidmatan pengangkutan awam itu untuk memperoleh pendapatan yang lebih banyak memandangkan kawasan stesen teksi berkenaan tersorok daripada pandangan orang ramai.

Seorang pengguna yang ditemui, Mohamad Kamal Hasan, 50, memberitahu, kemudahan stesen teksi sedia ada agak usang dan lokasinya yang terlindung daripada pandangan orang ramai menyukarkan pengunjung luar untuk melihat kewujudan stesen teksi itu.

Tambahnya, keadaan stesen itu yang suram dan tidak dicat sejak beberapa tahun lalu menjadikan ia kelihatan seperti 'rumah hantu'.

"Saya kesal kerana stesen teksi berkenaan belum dibaik pulih agar ia kelihatan lebih sesuai dengan taraf bandar raya yang diiktiraf baru-baru ini kepada Kuala Terengganu.

"Selain itu, perkhidmatan teksi yang terkenal dengan harga mahal juga menyebabkan perkhidmatan tersebut dipandang sepi oleh pengguna walaupun perkhidmatan berkenaan diperlukan," katanya kepada Utusan Malaysia hari ini.

Seorang guru, Abdul Mubin Ismail, 49, mengakui perkhidmatan teksi di bandar raya ini perlu dinaik taraf bagi memberi imej yang baik kepada negeri ini.

Jelasnya, jika diperhatikan, teksi di sini cantik dan ada sebahagiannya diubah suai seperti kereta sendiri namun hanya tersadai tanpa penumpang.

Tambahnya, punca utama keadaan berkenaan berlarutan sejak beberapa tahun lalu adalah kerana kawasan stesen teksi yang sedia ada tersorok selain perkhidmatan teksi di kawasan sekitar tidak menyeluruh.
"Saya tidak pasti perkhidmatan teksi ini mudah didapati atau tidak namun ada juga rakan-rakan yang merungut sukar untuk mendapatkan perkhidmatan teksi.

"Ini menyebabkan kebanjiran kereta sewa yang ada kalanya dilakukan sendiri oleh penduduk kampung dengan bayaran mahal.

"Justeru, saya amat berharap perkhidmatan teksi dapat diperbaiki selain mencari lokasi baru bagi menempatkan kesemua pengusaha teksi dalam satu stesen bagi memudahkan pengguna," jelasnya.

No comments:

Post a Comment