Sunday, November 1, 2009

Sokong usaha bantu pelajar kemungkinan kecundang dalam SPM

PENDAPAT

Oleh Muhamad Haji Ismail (Paka)


 Saya menyokong penuh usaha kerajaan negeri melancarkan melancarkan program pendedahan kemahiran untuk calon-calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang berkemungkinan akan gagal dalam peperiksaan tersebut bermula akhir tahun ini.

Sebagai ibu bapa yang memikirkan masa depan anak-anak, murid yang lemah tidak wajar disisihkan begitu sahaja.

Saya bersyukur dan bangga dengan usaha kerajaan negeri untuk mewujudkan program ini kerana setidak-tidaknya ia membuka ruang untuk mereka yang dianggap lemah pada ketika ini.

Ada pelajar yang lambat untuk cemerlang dan sesetengahnya lemah kerana keadaan keluarga dan persekitaran.


Saya berharap Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Ahmad Razif Abd. Rahman menjalankan usaha ini bersungguh-sungguh demi masa depan calon yang melalui peperiksaan berkenaan.

Razif baru-baru ini berkata, calon akan dikenal pasti melalui ujian percubaan dan dimasukkan dalam program kemahiran vokasional selama tiga hari dua malam.

Saya berharap ibu bapa lain yang menghadapi masalah anak mereka seperti ini menggalakkan anak-anak mereka ke program tersebut akan diadakan di institusi pengajian vokasional seperti Institut Latihan Perindustrian (ILP) dan Kolej Universiti Tati.

Usaha ini penting kerana program akan memberikan mereka gambaran lebih awal hala tuju dalam memilih kerjaya dan mengelakkan mereka terlibat dalam kegiatan tidak berfaedah.

Usaha kerajaan negeri ini perlu diberikan sokongan kerana ada pelajar yang tidak berminat dalam bidang akademik, jadi melalui program ini, ia akan membawa gambaran bahawa mereka masih mempunyai kerjaya walaupun gagal dalam SPM.

'Pendedahan ini akan menimbulkan minat terhadap kemahiran tertentu dan menyebabkan mereka memberi fokus kepada subjek tertentu seperti Bahasa Malaysia supaya mereka lulus.

Razif berkata baru-baru ini, pihaknya kini sedang mengumpul data dari Jabatan Pelajaran negeri berhubung calon-calon SPM yang mungkin akan gagal dalam peperiksaan utama itu nanti.

''Kita akan adakan program percubaan terlebih dahulu, mungkin melibatkan para pelajar di Kuala Terengganu untuk melihat keberkesanannya," katanya.

Beliau memberitahu, program pendedahan itu akan lebih kepada konsep belajar di institusi kemahiran tersebut dan tidak seperti program motivasi biasa yang dijalankan untuk pelajar bermasalah.

''Program itu akan melibatkan suasana sebenar seperti belajar bidang automotif selama dua jam dan bengkel perkayuan selama dua jam dan kemudian enjin selama sejam," jelasnya.

Selain itu, katanya, program berkenaan akan melibatkan kemahiran dalam bidang pertanian dan penternakan bagi membolehkan mereka menjadi usahawan dalam bidang tersebut.

No comments:

Post a Comment