Saturday, November 7, 2009

UMT Anjur Program Penggalakkan Sains Pupuk Minat Pelajar

Institut Bioteknologi Marin (IMB) Universiti Malaysia Terengganu (UMT) buat julung kalinya mengadakan Program Penggalakkan Sains Bioteknologi bagi memupuk minat pelajar sekolah dalam bidang sains bioteknologi.

Pengarah IMB UMT Prof Dr Mohd Effendy Abdul Wahid berkata program itu bertujuan memperkenalkan pelajar kepada bidang sains bioteknologi marin.

"Sebagai negeri yang terdedah secara langsung dengan Laut Cina Selatan, Terengganu menyediakan 'makmal hidup' yang sangat luas dan banyak khazanah yang boleh dibangunkan," katanya ketika kepada pemberita selepas merasmikan program itu di Sekolah Menengah Kebangsaan Mengabang Telipot semalam.

Seramai 60 pelajar Tingkatan Tiga sekolah itu mengambil bahagian dalam program yang melibatkan kakitangan IMB dan UMT, pengetua, guru dan kakitangan sekolah yang lain.

Dr Mohd Effendy berkata program itu dibuat sebegitu rupa untuk membolehkan pelajar berkongsi pengetahuan dan menjadi generasi yang bukan sahaja menghargai sumber marin tetapi juga bersama melindungi khazanah lain daripada pupus.

"Kita mahu menarik perhatian pelajar di mana bidang bioteknologi marin merupakan satu lagi alternatif iaitu lautan juga boleh menyediakan pelbagai peluang kerjaya pada masa depan," katanya.

Sejak ditubuhkan pada Februari tahun lepas, Dr Mohd Effendy berkata IMB telah mewujudkan satu platform baru bagi meningkatkan mutu penyelidikan berasaskan bidang bioteknologi.

"Kemudahan ini telah digunapakai secara bersepadu oleh para penyelidik sama ada dari dalam mahupun luar UMT sendiri dan hasil kajian yang dijalankan membolehkan IMB meneroka lebih banyak sumber baru terutama berasaskan marin yang berpotensi untuk dibangun dan dikomersialkan sebagai produk inovasi," katanya.

No comments:

Post a Comment