Saturday, November 7, 2009

Pantai Timur Dilanda Banjir, 2,377 Dipindahkan

Dua negeri di pantai timur - Terengganu dan Kelantan - mula dilanda banjir musim tengkujuh dengan sejumlah 2,877 orang dipindahkan ke pusat pemindahan banjir di dua negeri itu, semalam.
Jabatan Meteorologi pula petang semalam mengeluarkan amaran "peringkat merah" di kedua-dua negeri itu dan keadaan itu dijangka berterusan sehingga esok.

Di TERENGGANU, keadaan semakin buruk apabila sehingga pukul 8 malam ini seramai 1,667 orang dari empat daerah iaitu Besut, Hulu Terengganu, Setiu dan Dungun telah dipindahkan ke pusat pemindahan berikutan rumah mereka ditenggelami air.


Besut merupakan daerah paling teruk terjejas di negeri itu dan petang ini dua rumah di Kampung La, Hulu Besut dihanyutkan arus deras akibat limpahan Sungai Besut dan jumlah mangsa banjir yang dipindahkan di daerah itu kini 1,187 orang.

Jurucakap Majlis Keselamatan Negara (MKN) Terengganu berkata di Setiu, seramai 402 orang dipindahkan manakala di Dungun 50 dan selebihnya dari daerah Hulu Terengganu.

Sebanyak 24 pusat pemindahan banjir di seluruh negeri telah beroperasi, dan Jalan Kuala Berang-Sungai Tong di Kuala ping ditutup kepada semua kenderaan, katanya.

Empat sungai utama di negeri itu mencatat bacaan melebihi paras bahaya iaitu Sungai Besut, Sungai Setiu, Sungai Terengganu dan Sungai Hulu Terengganu.

Bacaan paras air Sungai Besut di Jambatan Keruak pada pukul 7 petang ialah 35.91 meter (bahaya 35 meter), di Kampung La, 21.79 meter (bahaya 19.20 meter) dan di Jambatan Jerteh ialah 9.86 meter (bahaya 8.90 meter).

Sungai Setiu pula mencatat bacaan 8.58 meter (bahaya 8.10 meter), Sungai Berang di Hulu Terengganu mencatat bacaan 24.55 meter (bahaya 24.50) manakala paras air Sungai Marang pula kini melebihi paras waspada iaitu 12.71 meter (waspada 12.50 meter).

No comments:

Post a Comment