Wednesday, December 23, 2009

Jangan Terlalu Bergantung kepada Dana Khas

Abdul Wahid Endut (PAS-Wakaf Mempelam) semalam menegur sikap terlalu bergantung kerajaan Terengganu kepada Dana Khas Kerajaan Persekutuan atau turut dikenali sebagai royalti minyak sebagai hasil utama kerajaan negeri.


Katanya berdasarkan bajet yang diumumkan semalam, dana berkenaan berjumlah RM1.731 bilion atau 92 peratus mewakili sebahagian besar peruntukan yang disediakan oleh kerajaan Terengganu untuk Bajet 2010 yang keseluruhannya berjumlah RM1.881 bilion.

"Bakinya RM163 juta atau lapan peratus yang datang dari sumber kerajaan negeri sendiri menunjukkan ketidakupayaan kerajaan negeri menjana pendapatan sendiri.

"Sikap kebergantungan kerajaan negeri terhadap royalti ini tidak selamat, Menteri Besar sendiri akui sumber minyak tidak akan kekal selamanya dan ia juga tertakluk kepada harga pasaran dunia," katanya di sidang DUN Terengganu semalam.
Sehubungan itu, katanya pihak kerajaan perlu bijak mencari sumber lain yang mampu meningkatkan hasil tanpa terlalu mengharapkan dana dari kerajaan pusat.

No comments:

Post a Comment