Wednesday, December 16, 2009

Hadiah tahun baru untuk rakyat Terengganu


Rakyat negeri Terengganu bakal menerima hadiah tahun baru tidak lama lagi apabila kerajaan negeri bakal bekerjasama dengan Royal College Surgeon Ireland di London bagi menubuhkan sebuah kolej perubatan di negeri itu tidak lama lagi.

Bagaimanapun, Menteri Besarnya, Datuk Ahmad Said enggan mengulas dengan lebih lanjut tentang lokasi dan peruntukan pembinaan kolej tersebut.

"Ini merupakan hadiah tahun baru untuk rakyat Terengganu terutamanya para pelajar yang mengimpikan untuk menyambung pelajaran dalam bidang perubatan di pusat pengajian terkenal di dunia.

"Bagaimanapun saya tidak mahu memberitahu dengan lebih lanjut tentang perkara tersebut...tunggu pada pengumuman bajet 2010 pada 21 Disember nanti," katanya.

Beliau yang tiba dari mengerjakan ibadah haji di Tanah Suci pagi semalam berkata demikian kepada pemberita sejurus tiba di Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) di sini hari ini.

Ketibaan beliau itu turut disambut oleh Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Negeri,

Dr. A. Rahman, Pengerusi jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Operasi Negeri, Datuk Mohamed Awang Tera serta diiringi orang kenamaan dan pembesar negeri.

Turut tiba sama seramai 355 jemaah haji daripada kumpulan ketiga dengan pesawat Jeddah LTSM pada pukul 9 pagi ini.

Ketibaan mereka turut disambut oleh ahli keluarga masing-masing yang telah menunggu di lapangan terbang berkenaan sejak awal pagi walaupun pesawat berkenaan mendarat kira-kira pada pukul 9 pagi.

AhmadSaid dan isteri kemudiannya meluangkan masa bertemu dan beramah mesra dengan jemaah haji yang menaiki penerbangan ketiga terus dari Jeddah dan tiba di lapangan terbang itu kira-kira jam 9 pagi.


Dalam ucapan ringkasnya, Menteri Besar melahirkan rasa syukur kerana rata-rata semua jemaah berada dalam keadaan sihat dan mendoakan mereka beroleh haji mabrur.

Beliau turut berpesan kepada ahli keluarga jemaah haji yang akan membawa pulang keluarga masing-masing supaya memandu dengan cermat dan sentiasa mematuhi peraturan jalan raya.

No comments:

Post a Comment