Sunday, March 21, 2010

201052 – ANGKA KERAMAT APAKAH ITU?

Ini adalah angka keramat. Jangan pula ia jadi nombor ekor!

Bagi Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said dan seluruh Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Negeri atau Exco, nombor ini sudah ditanam di kepala mereka.

Malah nombor ini turut diserapkan kepada setiap Ketua Bahagian UMNO, anggota Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan kampung dan seluruh penggerak masyarakat.

Difahamkan, Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu turut bersetuju dan akan berusaha membantu kerajaan negeri mencapai matlamat ini.

Memanglah ini bukan usaha mutlak menjadikan Terengganu sebagai Anjung Ilmu, namun ia sebahagian usaha yang penting selain program lain seperti e-book, TBKids biasiswa, pinjaman, hadiah pelajar cemerlang, hadiah ijazah kelas pertama dan sebagainya.

Untuk apa diperkenalkan angka keramat?

Bagi peperiksaan utama tahun lalu, Terengganu menjadi juara bagi tiga daripada empat peperiksaan yang diadakan. Ini merupakan satu pencapaian yang amat membanggakan dan ia dicapai hasil usaha gigih kerajaan menjadikan Terengganu sebagai negeri Anjung Ilmu.

Selepas mencapai kedudukan yang terus cemerlang apabila muncul juara seluruh negara bagi tiga peperiksaan utama sepanjang tahun lalu, Ahmad Said kini meletakkan sasaran.

Terengganu menjuarai peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) tahun lalu.

Hanya peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang diumumkan Khamis lalu Terengganu tidak mendapat tempat pertama namun keputusannya amat memberangsangkan malah lebih baik berbanding tahun sebelumnya.

Walaupun Terengganu tidak menjadi juara keputusan SPM tahun lalu, Nilai Gred Purata (NGP) bagi negeri ini mengatasi pencapaian peringkat nasional iaitu 5.34. Bagi peperiksaan SPM tahun lalu, negeri ini mencatatkan NGP 5.08 berbanding 5.27 pada tahun 2009.

Baiklah apa signifikannya angka 20 pada 201052?

Terengganu sudah menjadi juara UPSR buat kali kesembilan berturut-turut tahun lalu manakala kedudukan tempat pertama bagi peperiksaan PMR dan STPM diraih bagi tahun kedua berturut-turut.

Semuanya ini ada kait mengait dengan usaha gigih kerajaan. Berikutan itu untuk UPSR, Terengganu mensasarkan 20 peratus daripada keseluruhan muridnya yang mengambil peperiksaan itu mendapat 5A.

Ini berikutan daripada 23,944 calon yang menduduki UPSR di 381 pusat peperiksaan pada 2009, 3,664 mendapat semua A atau 15.3 peratus iaitu peningkatan satu peratus berbanding 2008.

Keputusan UPSR kali ini juga meningkat dalam pencapaian minimum C kepada 68.8 peratus.

Nilai gred purata negeri (GPN) juga meningkat kepada 2.22, nilai ini mengatasi pencapaian tahun lalu (2.24), selain mengatasi GPN peringkat nasional yang mencatat 2.33.

Adalah tidak mustahil untuk mendapatkan angka sasaran kerana apabila jumlah pelajar mengambil peperiksaan itu pada jumlah lebih sedikit daripada tahun lalu dalam tempoh dua tahun lagi, Terengganu mensasarkan kira-kira 5,000 pelajar mendapat 5A.

Penambahan 4.7 peratus lagi tidak sukar. Kenapa? Ini kerana pengenalan e-book menunjukkan pencapaian peperiksaan tahap 5 tahun lalu meningkat sebanyak empat (4 peratus) dan dalam tempoh dua tahun lagi, sasaran tidak sukar untuk dicapai.

Berikutan itu Kerajaan Terengganu akan mengagihkan 800 unit e-Book kepada semua guru yang mengajar murid Tahun Enam di Terengganu sebagai persediaan menghadapi peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), tahun ini.

Ahmad Said berkata sebelum itu, guru berkenaan akan terlebih dahulu menjalani tiga siri kursus yang dikendalikan syarikat komputer Intel dengan kerjasama kerajaan negeri.

Bagaimana pula dengan angka 10?
Ia berkaitan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah. Walaupun kini hanya 10 peratus pencapaian straight A dicapai daripada keseluruhan pelajar yang menduduki peperiksaan itu, Terengganu yakin ia akan dapat menambah 10 peratus lagi dalam tempoh dua tahun.

Terengganu cemerlang dalam keputusan PMR tahun lalu.
Bagi Sijil Pelajaran Malaysia pula, Terengganu berharap sebanyak lima (5 peratus) pelajarnya mendapat straight A. Dengan Nilai Gred Purata (NGP) bagi negeri ini mengatasi pencapaian peringkat nasional iaitu 5.34, Ahmad Said yakin Terengganu akan mampu mencapai sasaran itu.

Terengganu mencatatkan NGP 5.08 dalam peperiksaan SPM berbanding 5.27 pada tahun 2009.
“Saya yakin dalam tempoh beberapa tahun lagi kita juga mampu menjadi juara bagi peperiksaan SPM," tambahnya.

Bagaimana pula dengan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM)?
Sasaran kerajaan Terengganu adalah 2 peratus pelajarnya mendapat 4A dan denganh pencapaian cemerlang tahun ke tahun dalam peperiksaan PMR dan SPM, usaha ini akan membuahkan hasil.

Bagi Ahmad Said, sasaran ini bukan ‘dongengan’ tetapi kenyataan kerana pelbagai usaha kini dijalankan kerajaan negeri, selain galakan dan bantuan kepada pelajar yang lama diperkenalkan.

No comments:

Post a Comment