Tuesday, March 23, 2010

RM30j selesai masalah muara cetek

Masalah muara Sungai Setiu cetek yang agak kritikal dihadapi nelayan daerah ini dapat diatasi selepas kajian terperinci selesai dalam masa terdekat, sebelum usaha membaik pulih dan juga rancangan pembinaan struktur pemecah ombak dilakukan.

Bagi tujuan itu, Kerajaan Negeri dijangka membelanjakan RM30 juta termasuk membina sebuah kompleks perikanan, bertujuan memberi kemudahan kepada lebih 600 nelayan untuk keluar menangkap ikan.

Perkara itu dijelaskan Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Terengganu, Ir Mat Hussin Ghani ketika menyampaikan taklimat kepada Menteri Besar, Datuk Ahmad Said berhubung pelaksanaan projek berkenaan di bilik mesyuarat Pejabat Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) di Kampung Baru Penarik, semalam.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani, Rozi Mamat; Ahli Parlimen Setiu, Datuk Mohd Jidin Shafee dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Langkap, Asha’ari Idris.

Ir Mat Hussin berkata, dalam tempoh empat tahun bermula 2005 hingga 2009, JPS telah melaksanakan empat projek jangka pendek di muara Sungai Setiu, membabitkan kos keseluruhan RM1.29 juta.

“Projek jangka pendek dimulakan pada 2005, membabitkan peruntukan RM850,000, 2006 (RM200,000), 2007 (RM150,000) dan 2009 (RM90,000), melibatkan kerja mendalamkan muara sungai,” katanya.

Bagaimanapun menurutnya, muara baru digali itu hanya dapat digunakan dalam tempoh singkat dan kembali cetek selepas itu.

Sehubungan itu katanya, bagi mengatasi masalah berkenaan, kajian terperinci giat dilakukan bersama Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN).

Difahamkan, jika projek berkenaan dapat dilaksanakan, ia akan mengatasi masalah muara cetek yang membelenggu lebih 600 nelayan dari Kampung Mangkuk, Penarik Baru, Penarik, Fikri, Saujana, Pengkalan Gelap dan Gong Batu sejak 10 tahun lalu.

No comments:

Post a Comment