Tuesday, March 23, 2010

LPT Fasa 2 boleh diguna pada 2012

Menteri Kerja Raya Datuk Shaziman Abu Mansor berkata keseluruhan projek Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) Fasa 2 Negeri Terengganu dijangka akan disiapkan pada Disember tahun hadapan dan dibuka kepada pengguna pada awal tahun 2012.

Projek LPT Fasa 2 Negeri Terengganu dimulakan pembinaannya pada Mac 2006 melibatkan kos RM3.7 bilion.

Beliau berkata pada masa kini Jabatan Kerja Raya (JKR) sedang dalam proses mengeluarkan Notis Penamatan secara Persetujuan Bersama bagi kontrak-kontrak yang terlibat dan akan memanggil semula tender baru yang dijangka pada bulan April atau Mei ini.

"Projek pembinaan LPT Fasa 2 Negeri Terengganu mengalami kelewatan disebabkan ketidakmampuan kontraktor yang dilantik meneruskan perlaksanaan projek berikutan kenaikan mendadak harga bahan binaan di pasaran dunia antara akhir tahun 2006 hingga awal tahun 2008.

"Untuk mengatasi masalah ini, kementerian mengadakan rundingan dengan kontraktor yang terlibat dan bersetuju dengan beberapa perkara seperti cadangan penamatan kontrak secara Persetujuan Bersama bagi kontraktor yang menghadapi masalah kecairan tunai dan enggan meneruskan projek," katanya menjawab soalan Mohd Nor Othman (BN-Hulu Terengganu) di Dewan Rakyat semalam.

Shaziman berkata pada masa kini juga, JKR dan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) sedang meneliti dan membuat penilaian terhadap jumlah kos tambahan yang diperlukan.

No comments:

Post a Comment