Tuesday, March 23, 2010

Terengganu dapat tambahan RM500j

Datuk Ahmad Said menyatakan kesyukurannya kerana Terengganu kini aman dan dibekalkan dengan rezeki Allah seperti minyak dan gas, keindahan alam semula jadi untuk industri pelancongan selain bumi yang subur.

Selain itu beberapa penemuan baru bahan galian yang akan diumumkan kelak akan menjadikan negeri ini tidak lagi bergantung kepada sumber tradisi seperti minyak dan gas.

Bagi beliau sumber baru seperti pelancongan akan mendatangkan hasil kepada negeri.
“Tasik Kenyir yang dibangunkan dan penemuan rangka manusia dipercayai dari zaman Mesolitik di Gua Bewah lebih 18,000 tahun lalu itu menjadikan negeri ini destinasi pelancongan negara,” katanya.

Rangka itu sebagai yang tertua yang ditemui dalam negara setakat ini, selain Perak Man (Orang Perak) yang berusia 13,000 tahun.

Menteri Besar Terengganu bersyukur kerana dalam tempoh dua tahun beliau memegang kuasa Terengganu semakin pesat membangun walaupun sumber kewangannya agak terbatas.

“Insyallah kita akan adakan rundingan pusingan baru dengan Petronas untuk menjamin hak rakyat negeri ini terjaga, “ katanya.

Beliau menyatakan perkara ini dihadapan kira-kira 350 tetamu yang beliau undang bagi majlis kesyukuran dua tahun beliau menjadi Menteri Besar di kediaman rasmi beliau, Seri Iman Kuala Terengganu malam semalam.

Majlis Kesyukuran, Solat Hajat dan Tahlil itu dipenuhi acara sembahyang maghrib, solat hajat, tahlil dan solat isyak. Ahmad Said turut menyampaikan ucapan ringkas sebelum jamuan malam.

Turut hadir ialah Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mazlan Ngah, Pegawai Kewangan Negeri, Datuk Abdul Razak Ismail, Exco kerajaan, pegawai tinggi kerajaan dan tetamu jemputan.

Menteri Besar Terengganu itu yakin kerajaan Pusat akan memberikan perhatian sewajarnya selepas beliau menemui Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak minggu lalu.

“Perhatian dan keperihatinan kerajaan Pusat terhadap rakyat Terengganu membolehkan negeri ini mendapat tambahan wang ehsan yang akan diserahkan bulan ini.

“Kita dijanjikan oleh Perdana Menteri tambahan RM500 juta selain RM150 juta untuk Mac ini,” katanya.

No comments:

Post a Comment