Thursday, March 25, 2010

MB – TOLEH KE HADAPAN DEMI KEMAJUAN TERENGGANU...


Gambar Zulkifli Putra

Datuk Ahmad Said ternyata gembira dan kegembiraan itu ditunjukkan pada majlis sambutan dua tahun pentadbirannya di Wisma Darul Iman semalam.

Apakah kegembiraan dimaksudkan?

Selain suasana politik yang semakin stabil, ternyata kini kakitangan kerajaan yang diketuai oleh Datuk Mazlan Ngah menunjukkan persefahaman yang mendalam dengan Menteri Besar.

Hubungan erat ini akan memudahkan pentadbiran dan perlaksanaan program yang dirancang.
Dengan Mazlan dan Ahmad Said seiring, isu-isu seperti kelewatan pelaksanaan, pertembungan pendapat serta haluan berbeza antara Pejabat Menteri Besar dan Pejabat SUK tidak akan berlaku lagi.

Apa yang diharapkan oleh Ahmad Said ialah sistem penyampaian kerajaan bertambah baik walaupun ada ruang-ruang yang perlu diperbaiki.

Bagi Menteri Besar Terengganu, agenda Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan memerlukan pegawai yang bekerja secara professional.

“Saya mengharapkan pegawai dan semua yang diberikan tanggungjawab perlu melihat diri mereka sebagai seseorang yang boleh menyelesaikan masalah rakyat,” tegasnya.

Kenapa Ahmad Said memerlukan kakitangan yang menyelesaikan masalah, bukan yang mendatangkan masalah?

Bagi Menteri Besar itu, Terengganu perlu mengorak langkah laju untuk menjamin pencapaian Anjung Ilmu dapat direalisasikan.

Kejayaan Terengganu mendahului negeri lain dalam peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan STPM begitu membanggakan dan dengan ilmu rakyat Terengganu akan maju.

Selain itu dengan kebergantungan kepada minyak dan gas semakin kurang, penemuan bahan galian khususnya bijih timah akan membuka harapan baru.

Dalam konteks pelancongan, Terengganu akan membuka zon bebas cukai di Tasik Kenyir dan pastinya akan menggerakkan lagi aktiviti pelancongan di negeri ini.

Penemuan rangka manusia 16,000 tahun di Gua Bewah juga akan menjadi tarikan.

Ahmad Said berharap kakitangan kerajaan juga perlu membantu mempertingkatkan lagi agenda kerajaan negeri mewujudkan pelancongan kesihatan.

Sebuah institut jantung akan dibina di Terengganu bagi kemudahan rakyatnya.

Sementara satu kawasan perniagaan tekstil akan dibuka di Kemaman untuk dimanfaatkan oleh penduduk, khususnya kalangan wanita.

Hakikatnya, banyak lagi yang mahu dilakukan oleh Ahmad Said, termasuk menjamin projek-projek yang sedang dilaksanakan ketika ini siap mengikut jadual.

Lawatan Ahmad Said ke daerah-daerah dan bertemu Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung adalah bertujuan menjamin pembangunan pada peringkat desa dan luar bandar dilaksanakan dengan jayanya.

Pembelaaan kerajaan terhadap rakyat yang mengalami penyakit kronik dan sebagainya adalah tanda kesungguhan Ahmad Said.

Namun semua ini memerlukan kerjasama dan komitmen tinggi semua pihak.

Kerana itu Menteri Besar Terengganu itu meminta semua pihak melupakan apa juga perbezaan sebaliknya menumpukan kepada kerja-kerja untuk rakyat sesuai dengan slogan Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan.

1 comment:

  1. TAHNIAH ! SEMPENA DUA TAHUN PENTADBIRAN
    DATO' HAJI AHMAD BIN SAID .
    Syukur ... akhirnya sebuah Institut Jantung akan
    dibina di Terengganu Darul Iman.Terimakasih
    kepada En.Rosli, En.Fatah & HSNZ dan juga
    SEKALUNG PENGHARGAAN BUAT MB RAKYAT ATAS PERHATIAN & PRIHATIN TERHADAP ADIK IQBAL YANG
    AKAN BERADA DI IJN UNTUK RAWATAN JANTUNG BERLUBANG PADA 24 APRIL 2010.BUDI BAIK AKAN
    SENTIASA DIKENANG JUA ...

    ReplyDelete