Thursday, March 25, 2010

Felda lahirkan 2,026 usahawan di kalangan peneroka

Felda Wilayah Terengganu berjaya melahirkan seramai 2,026 usahawan di kalangan peneroka Felda di negeri ini.

Pengurus Wilayahnya, Abd. Malib Abd. Rani berkata, daripada jumlah itu seramai 624 orang terlibat dalam bidang ternakan, (544 orang) perniagaan, ternakan (129 orang), kraf (92 orang), akuakultur (59 orang) dan masing-masing 53 orang dalam bidang perusahaan serta perkhidmatan.

Katanya, adalah menjadi hasrat Felda untuk melatih dan membimbing lebih ramai peneroka Felda menceburi bidang keusahawanan kerana potensinya agak baik dengan pulangan yang tinggi.

Katanya, Felda berbangga kerana daripada bilangan itu, 64 orang dianggap paling berjaya kerana mampu memiliki perniagaan berskala besar sehingga diwarisi oleh anak-anak mereka.

Sehubungan itu, katanya, Felda juga sedang berusaha mewujudkan lebih ramai usahawan muda dengan memberi tumpuan dalam bidang kontraktor pertanian.

''Ini kerana pada masa ini masih banyak kerja pertanian terpaksa diberikan kepada kontraktor luar kerana kekurangan kontraktor di kalangan peneroka Felda sendiri,'' katanya selepas Simposium Dan Ekspo Usahawan (SIMEX) 2010 anjuran Felda Wilayah Terengganu semalam.

Simposium dan Ekspo Usahawan 2010 yang berlangsung selama dua hari itu dirasmikan oleh Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi Negeri, Datuk Rosol Wahid.

Abd. Malib berkata, dalam membantu mengembangkan sektor perniagaan yang diusahakan oleh peneroka, Felda menyediakan dana melalui Skim Insentif Usahawan Felda (SIUF) iaitu pinjaman tanpa cagaran.

Katanya, menerusi SIUF, peneroka diberi pinjaman antara RM10,000 hingga RM150,000 bagi tujuan memperbesarkan perniagaan mereka.

''Sehingga kini sebanyak RM1 juta telah dibelanjakan dan 190 usahawan menerima pinjaman melalui skim tersebut,'' jelasnya.

Mengenai tanah rancangan milik Felda, beliau berkata, sehingga kini Felda Wilayah Terengganu mempunyai 20 kawasan rancangan yang melibatkan 7,463 keluarga.

Seramai 80 peneroka menyertai Simposium dan Ekspo Usahawan 2010 yang pertama kali diadakan, manakala 29 peserta lagi terlibat dengan pameran dan jualan pelbagai produk termasuk makanan, ternakan, pertanian dan kraf.

No comments:

Post a Comment