Wednesday, March 24, 2010

Mencandat sotong sudah bermula

Program mencandat sotong 2010 Terengganu bermula antara Mac dan Julai tahun ini akan membantu menggamit kedatangan pelancong dari luar.
Ini akan memberikan pengalaman berharga yang tiada di negeri lain kepada pelancong yang datang ke Terengganu.

Kerajaan Negeri dengan bantuan Telekom Malaysia (TM) selaku penaja utama menyediakan hadiah RM277,000 bagi lima program utama iaitu festival candat di Ri-Yaz, sirkit di Dungun, Kuala Terenganu, Marang dan Besut.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Datuk Za’abar Mohd Adib berkata aktiviti ini telah mula menjadi acara tahunan dalam kalender pelancongan sejak 1992.

“Kami akan memastikan ia terus dikekalkan kerana selain untuk promosi pelancangan, ia sebagai aktiviti warisan masyarakat negeri ini," katanya.
Kerajaan Negeri menyasarkan empat juta pelancong ke Terengganu tahun ini sebagai salah satu usaha menjadikan negeri ini sebagai hab pelancongan, sama ada peringkat domestik mahupun luar negara.

Tahun lalu, Terengganu hanya mencatat kedatangan pelancong berjumlah 3.3 juta berbanding 2008, seramai 3.5 juta orang.

“Tahun lalu kedatangan pelancong menurun disebabkan virus Influenza A (H1N1) dan beberapa wabak berbahaya yang menyebabkan mereka bimbang mahu melancong.

“Tahun ini, kami harap masalah itu dapat diatasi sepenuhnya dan tiada sebarang masalah yang menyekat kemasukan pelancong luar selepas ini,” katanya.

Kedatangan pelancong domestik mengatasi kemasukan pelancong luar dan usaha ke arah itu akan dilakukan dengan lebih giat.

“Kerajaan Negeri memikirkan pelbagai usaha termasuk menaik taraf pesisir air Terengganu, bukan sahaja bagi melakukan aktiviti riadah tetapi juga sukan air,” katanya.

Menurutnya, masyarakat tempatan juga digalakkan mengambil kesempatan terhadap sektor pelancongan dengan menambah pendapatan sampingan.

No comments:

Post a Comment