Wednesday, March 24, 2010

Usahawan Bumiputera Disaran Ceburi Industri Kertas

Usahawan bumiputera disarankan supaya menerokai industri kertas kerana industri itu memberi pulangan dan mempunyai potensi yang begitu besar.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri Datuk Mohamed Awang Tera berkata perangkaan yang dikeluarkan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), mendapati nilai jualan kertas negara pada tahun lepas mencecah RM3.5 bilion.

"Persatuan Pedagangan Kertas Malaysia pula telah menyatakan nilai pasaran penggunaan kertas di pantai timur yang meliputi negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan pada tahun yang sama, adalah berjumlah hampir RM22 juta setahun.

"Jadi sama-sama kita kaji sejauh mana penglibatan kita dalam saiz pasaran yang begitu lumayan ini. Apakah usahawan bumiputera khasnya dapat merebut peluang potensi pasaran tesebut," katanya selepas penutup Seminar Peluang Keusahawanan Industri Kertas semalam.
Mohamed berkata, secara umum, tidak sampai lima peratus saiz pasaran tersebut dikuasai oleh usahawan bumiputera dan sektor koperasi.

Katanya, ia memberi gambaran usaha gigih perlu dilakukan untuk memastikan usahawan bumiputera dapat meningkatkan lagi penguasaan dalam industri itu.

Mohamed berkata permintaan kertas semakin hari semakin meningkat dan peningkatan kegiatan perniagaan dan industri pendidikan memberi isyarat terbaik kepada potensi industri kertas negara.

Malah, katanya penggunaan kertas dalam pasaran di Terengganu juga dijangka mencapai pertumbuhan sehingga 8.0 peratus setahun berasaskan unjuran Persatuan Pedagang Kertas Malaysia.

Beliau berkata dalam usaha meningkatkan pembangunan ekonomi negara, kerajaan amat memerlukan sumbangan kegiatan usahawan dan sektor koperasi.

Justeru itu diharap sektor IKS dan sektor koperasi dapat membantu kerajaan sebagai agen pertumbuhan ekonomi negeri dan dengan itu setiap peluang keusahawanan baharu didedah kepada para usahawan dan sektor koperasi untuk dimanfaatkan dan dimajukan.

Sementara itu, hampir 100 orang usahawan bumiputera dari seluruh Terengganu telah mengikuti seminar sehari anjuran Yayasan Pembangunan Usahawan Terengganu dan Suruhanjaya Koperasi Malaysia.

No comments:

Post a Comment