Sunday, March 28, 2010

Tanam pokok ru atasi hakisan pantai

Menyedari kejadian hakisan pantai mampu mengancam penduduk sekitar, Majlis Bandar Raya Kuala Terengganu (MBKT) mengambil inisiatif menanam pokok ru di sekitar kawasan pesisir pantai Batu Rakit.

Hadir sama, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Rakit, Khazan Che Mat.
Pembantu Pertanian Jabatan Landskap MBKT, Ahmad Nasfu Abdul berkata, sebanyak 40 anak pokok ru yang disemai dalam polibeg ditanam di kawasan itu bagi menguatkan sistem pertahanan pantai yang mampu memberi perlindungan daripada hakisan ombak.

“Ia juga sebagai usaha bersepadu bagi memastikan pantai di kawasan ini terkawal daripada ancaman hakisan dan kekal sebagai tempat tarikan utama pelancong ke Batu Rakit,” katanya di Pantai Batu Rakit.


Ahmad Nasfu berkata, projek itu turut mendapat kerjasama penduduk, Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan Agensi Pembangunan Masyarakat Terengganu (APMT) serta dijalankan secara gotong-royong.

“Kami berharap program gotong-royong seumpama ini terus mendapat sokongan masyarakat, seperti mana yang ditunjukkan penduduk kampung, JKKK dan APMT di kawasan berkenaan pada masa akan datang,” katanya.

Dalam masa sama, projek menanam pokok ru itu akan diteruskan dari masa ke masa bagi menunjukkan keprihatinan serta komitmen MBKT terhadap usaha pemuliharaan, pemeliharaan dan pengurusan pantai di daerah ini.

Dalam pada itu, selain peranan MBKT, ADUN Batu Rakit, Khazan Che Mat meminta orang ramai termasuk badan bukan kerajaan (NGO) turut memberikan sumbangan agar keindahan pantai itu terus terjaga dan kekal sebagai lokasi utama untuk beriadah.

No comments:

Post a Comment