Saturday, March 27, 2010

Tidak perlu tumpang semangkuk

Oleh Hambali Abdul Latiff

Maka ramailah yang mengaku kononnya merekalah yang berjaya mengatur pertemuan Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak.

Juak-juak ini datang menyatakan konon merekalah arkitek, penggerak atau juga bomoh yang mampu mempertemukan kedua-dua mereka.

Ramai mengetahui bahawa amat sukar Ahmad Said bertemu Najib, apa lagi ada mengatakan wujudnya kumpulan di pejabat Najib yang menyekat Ahmad Said bertemu bosnya sendiri – Perdana Menteri dan Presiden UMNO.

Tidak diketahui Najib tahu atau tidak wujudnya kumpulan ini.

Namun, mengenali sedikit sebanyak Najib sejak 1983, saya tidak fikir Najib yang mahukan itu semua. Ini dilakukan oleh mereka sengaja mahu ‘merenggangkan’ Ahmad Said dengan Najib.

Maka, bagi mereka yang mengetahui pertemuan Ahmad Said dan Najib Khamis lalu, ada antaranya menepuk dada mengatakan kalau tidak kerana mereka, ‘haram Ahmad Said’ tidak akan dapat melangkah ke Pejabat Perdana Menteri itu.

Kalaupun dijemput untuk bermesyuarat tetapi sekadar di bilik persidangan sahaja – tidak pertemuan empat mata dengan Najib.

Begitu sekali keyakinan mereka bahawa Najib menolak Ahmad Said.

Namun pertanyaannya, apakah ‘sebodoh’ itu Najib akan memperlakukan Ahmad Said?

Apakah Najib tidak melihat sejarah dua tahun lalu bagaimana Ahmad Said dilantik menggantikan Datuk Seri Idris Jusoh?

Apakah Najib bukan antara yang buat keputusan dalam Mesyuarat Tertinggi UMNO menerima Ahmad Said sebagai Menteri Besar?

Bukankah itu bermakna UMNO membuat keputusan menerima Ahmad Said dan mengetepikan Idris?

Apakah Najib sanggup menjilat ludahnya untuk menolak Ahmad Said sedangkan beliau antara yang menerima Ahmad Said sebagai Menteri Besar pada Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO pada 27 Mac 2008?

Walaupun Bulletin Utama tv3 pada malam itu menyiarkan berita Badan Pencegah rasuah (BPR) sedang menyiasat kes seorang politik kanan yang didakwa menyelewenang dalam beberapa projek di Kijal dan Chukai, Kemaman namun laporan itu ternyata dibuat-buat.

Dan lebih memalukan ada blog yang antiAhmad Said beria-ia mengatakan orang kuat Ahmad Said melobi untuk mendekatkan Najib dengan Ahmad Said.

Salahkah melakukan sedemikian.

Blog itu merujuk kepada budak Tingkat 16, Wisma Darul Iman tanpa menyatakan nama.

Siapa di tingkat 16 yang baik dengan Pejabat Perdana Menteri. Rasanya tidak ada! Atau bekas budak tingkat 16 tidak tahulah. Yang jelas hanya seorang sahaja yang boleh dirujuk iaitu Wan Ahamad Wan Muda.

Apakah Wan Ahamad turut melakukan kerja ini sebagai bekas Setiausaha Sulit Kanan Menteri Besar.

Jika demikian, baguslah.

Pertanyaan ialah apakah sebelum ini ada usaha orang kuat UMNO atau pihak-pihak yang selalu ‘bermain’ di Pejabat Perdana Menteri mengusahakan pertemuan sedemikian?

Tidak wajar untuk mendapat nama semata-mata kerana yang bekerja sebenar ialah mereka di belakang tabir.

Soal penting sekarang hubungan dapat dijalin – siapa juga yang menjalankan misi merapatkan Perdana Menteri dan Menteri Besar tidak penting.

Yang penting Najib faham keadaan sebenar di Terengganu dan siapa dalang sebenar yang menyebabkan kemelut berlaku.

Rasanya sebagai Perdana Menteri, Najib tahulah untuk ‘menghukum’ dua tiga kerat yang jadi batu api ini.

No comments:

Post a Comment