Tuesday, April 13, 2010

Ketengah Diminta Majukan Sektor Lain Selain Pertanian

Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) diminta melihat potensi lain yang ada di wilayah itu dalam usaha meningkatkan sumber ekonomi penduduknya.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata antara sektor yang boleh dimajukan ialah aktiviti di Tasik Kenyir yang merupakan tasik buatan manusia terbesar di Malaysia dan penternakan burung puyuh secara besar-besaran.
"Dengan keluasan 260,000 hektar, ia mampu dijadikan sebagai destinasi pelancongan yang menarik sekiranya usaha bersepadu dan terancang dilaksanakan dengan baik.

Selain bekerjasama dengan syarikat multinasional di dalam menganjurkan acara sukan air dan sukan lasak seumpamanya, KETENGAH juga boleh menganjurkan pelbagai aktiviti lain dalam usaha menarik kedatangan pelancong ke negeri itu," katanya kepda pemberita selepas merasmikan sambutan ke-37 tahun KETENGAH di Bandar Al-Muktafi Billah Shah.

Hadir sama, Pengurus Besar Ketengah Hamzah Ngah.

Manakala industri penternakan burung puyuh pula, kata beliau, turut menjanjikan pulangan lumayan kerana permintaan yang tinggi.

"Untuk memastikan industri ini bersifat komersial, KETENGAH perlu memastikan penternak puyuh tidak lagi bergantung kepada bekalan benih dari Kedah dan Melaka semata-mata tetapi perlu mempunyai pusat penetasan sendiri.

"Penternak boleh menghasilkan sehingga 150,000 ekor puyuh sebulan jika mempunyai pusat penetasan sediri. Dengan jumlah itu, saya yakin penternak yang dilahirkan KETENGAH mampu memenuhi permintaan di Pantai Timur dan Lembah Klang sekaligus mampu menjadi sebuah lagi projek untuk membasmi kemiskinan," tambahnya.

No comments:

Post a Comment