Friday, April 2, 2010

Memperkasakan Anjung Ilmu

Kerajaan negeri akan memperkasakan pendekatan Terengganu – Anjung Ilmu - melalui satu perbincangan khusus di kalangan cerdik pandai dan warga pendidik negeri ini agar usaha itu mencapai impak maksimum.

Perbincangan yang sedang dirangka kerajaan negeri itu dijangka akan dilakukan dalam tempoh agak segera.

Program Anjung Ilmu perlu dilakukan secara sistematik agar perancangan dan matlamat yang diharapkan mencapai sasaran dengan infrastrukturnya menyokong usaha menjayakan matlamat ini.
Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia Negeri, Haji Ahmad Razif Abd Rahman berkata satu kertas konsep akan disediakan dan akan menjadi rujukan perbincangan kelak.

Menurutnya, usaha kea rah meletakkan Terengganu sebagai Anjung Ilmu bukan sekadar pencapaian cemerlang dalam peperiksaan.

Beliau akui dengan pencapaian terbaik dalam empat peperiksaan iaitu Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia dan Sijil Tinggi Pelajaran akan memudahkan negeri mencapai hasrat itu.

Ini akan dibantu dengan projek 2101052 yang dilancarkan oleh Menteri Besar kelmarin (30 Mac).

Program itu adalah untuk kecemerlangan dalam peperiksaan awam yang ingin dicapai mulai tahun ini apabila ia mensasarkan 20 peratus calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) mendapat semua A, 10 peratus bagi Penilaian Menengah Rendah (PMR) lima (5) peratus bagi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan dua (2) peratus bagi Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) mendapat semua A dalam peperiksaan.

Selainn itu, dengan penggunaan e-book bererti kerajaan telah mewujudkan kelas maya dan peperiksaan secara `online’ serta 3,000 soalan untuk latih tubi sebagai ukuran kecerdasan pelajar Tahun Lima dan Enam.

Usaha lain ialah mempertingkatkan pencapaian sekolah elit/premier dengan peruntukan RM2 juta setahun ke sekolah elit/premier.

Dalam konteks bantuan dan biasiswa, melalui Yayasan Terengganu, kerajaan membelanjakan RM372 juta untuk pelajar Terengganu.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said berbual dengan pelajar cemerlang SPM dan STPM yang mempelorehi imbuhan pada Pelancaran 201052 `Terengganu Anjung Ilmu' Selasa lalu. - Gambar oleh ZULKIPLI PUTRA.

No comments:

Post a Comment