Tuesday, April 27, 2010

Penduduk rayu MB campur tangan

Menteri Besar, tolong kami! Itulah rayuan terakhir penduduk di Taman Desa Salam, Kampung Padang Limau Nipis setelah lapan tahun menanti kemudahan asas di taman peruma-han itu.

Tiada lampu jalan dan kemudahan surau selain pembinaan tangki air yang sudah lama terbengkalai, penduduk taman perumahan tersebut kini buntu sambil mengharapkan tindakan segera diambil.

Rayuan mereka berasas kerana ketiadaan lampu jalan meningkat risiko kecurian dan kemalangan kepada hampir 400 penghuni taman selain kebimbangan terha-dap masalah sosial akibat perse-kitaran gelap pada waktu malam.

Tidak adakah wakil rakyat di sini? Kenapa penduduk di Taman Desa Salam, Kampung Padang Limau Nipis mahu merayu terus kepada Menteri Besar?
Pengerusi Taman Desa Salam, Wan Adnan Wan Ali berkata, setelah menanti sekian lama, dia mengharapkan Menteri Besar, Datuk Ahmad Said campur tangan bagi menyelesaikan masalah penduduk di situ.

“Apa yang menyedihkan kami ialah hampir 95 peratus penduduk di taman ini ialah kakitangan kerajaan dan tentera. Tapi rayuan dan aduan kami seolah-olah tiada tindakan, menyebabkan kami seakan terpinggir.

“Lapan tahun menanti bukan satu tempoh yang lama. Dua kali masalah kami disiarkan dalam akhbar, tapi sehingga kini tiada tindakan. Sampai bila lagi kami harus menanti atau kena tunggu ada musibah, baru ada pihak yang bertindak? Kami harap masalah ini diselesaikan segera,” katanya kepada Sinar Harian.

Lebih menyedihkan apabila beberapa hari lalu berlaku kes kematian membabitkan penduduk di taman berkenaan.

Disebabkan ketiadaan kemudahan surau, pihaknya terpaksa mencadangkan urusan jenazah dilakukan di rumah keluarga individu keluarga berkenaan.

Sinar Harian difahamkan, penduduk di taman itu juga terpaksa membuat kutipan sendiri untuk mengatasi masalah yang berbangkit di taman itu.

Malah, penduduk juga mengambil inisiatif membaiki jalan rosak di taman tersebut dengan menggunakan simen kerana tidak tahan dengan jalan berturap yang rosak dan berlubang sehingga mengundang bahaya kepada pengguna.

“Saya tidak tahu apa yang menyebabkan masalah kami ini tidak dapat diselesaikan sehingga kini sedangkan pelbagai surat dan permohonan telah dibuat kepada pihak berkenaan.

“Sebelum ini ada juga wakil daripada jabatan terlibat datang membuat tinjauan di perumahan kami ini tapi sehingga kini, tiada tindakan dibuat. Saya harap masalah kami ini akan dapat diselesaikan segera demi kepentingan orang ramai,” katanya.

No comments:

Post a Comment