Wednesday, April 14, 2010

PRIHATIN – Tindakan Segera Untuk Meriam

Bukan sahaja gembira kerana dikunjungi Menteri Besar, Datuk Ahmad Said DAN adun Jabi, Ramli Ali. Tetapi gembira kerana tindakan pantas Menteri Besar.

Begitulah yang dialami oleh Meriam bt Embong, 58 tahun dari Kampung Cabang Oh, Jabi pada 11 April 2010 (Ahad).


Dr A Rahman Mokhtar memeriksa perut Meriam

Beliau bertuah kerana Menteri Besar mengnjunginya. Serentak dengan itu mengumumkan akan membiayai apa juga pembedahan untuk meringankan bebannya menanggung penyakit busung (perut yang membesar akibat lendir dan air).

Meriam tinggal bersama-sama anak dan cucunya. Namun, beliau tidak berdaya lagi berulang alik ke hiospital di Jertih untuk mengambil ubat bagi meringankan penyakit yang dialami sejak lebih tiga tahun.

Lebih mengejutkan Meriam, tetamu yang datang ada bersama mereka seorang doktor. Beliau ialah ADUN Kuala Besut, Dr A Rahman Mokhtar.

Meriam mendapat pemeriksaan percuma dan beliau tidak teragak-agak membiarkan perut dan tangannya diperiksa Dr Rahman.

Suasana di rumah Meriam sedikti gamat apabila Ramlan bertanyakan Meriam, “Kenalkah siapa ni?” sambil menunjukkan kepada Ahmad Said.

“Tak kenal...YB ambo kenallah, YB UMNO yang mari sokmo...” katanya selamba.

Beliau kemudian agar tersipu-sipu apabila diperkenalkan bahawa yang datang ke rumahnya ialah Menteri Besar Terengganu.

“Terima kasih banyak...ambo tak seka (sangka) Menteri Besar boleh mari...” katanya.

Ahmad Said berkata Meriam akan dirujukkan ke hospital pakar di Kuala Lumpur dan semua perbelanjaan, termasuk pembedahan (jika perlu) akan ditanggung oleh kerajaann negeri.

Ahmad Said mengambil langkah segera menelefon doctor di pusat perubatan Kuala Lumpur untuk menghantar Meriam menjalani pemeriksaan – Gambar HAMBALI

Lawatan spontan ke rumah Meriam dibuat di atas keperihatinan ADUN Jabi dan Menteri Besar yang pada hari itu dalam rangka meninjau masalah rakyat di daerah Besut, sehari suntuk.

No comments:

Post a Comment