Wednesday, April 14, 2010

e-Book – kepimpinan Ahmad Said bertaraf global

Ahmad Said menjawab soalan wartawan sambil John A Davies (tiga dari kiri) turut memberikan perhatian. – gambar HAMBALI.

Terengganu kini adalah setaraf di hadapan dengan negara-negara maju dan membangun lain yang menggunakan kemudahan komputer dalam pembelajaran, termasuk e-book, demikian Naib Presiden Intel Corporation yang berpengakalan di Amerika Syarikat, John E. Davies.

Malah, Terengganu kini sedang menjadi contoh dan kajian kes bagi Intel dalam konteks memperkenalkan penggunaan e-book untuk dicadangkan ke beberapa negara lain di Asia dan Afrika.

Menurutnya pada ketika India yang terkenal kerana kehadapan dalam konteks teknologi maklumat, bekalan komputernya di sekolah hanya terhad untuk guru.

Tetapi menurut John, Terengganu lebih ke hadapan apabila muridnya lebih dahulu mendapat kemudahan komputer riba dan e-book ternyata begitu menarik minat pelajar.

“Langkah ke hadapan oleh Menteri Besar untuk menggunakan e-book ini adalah keputusan politik yang berani.

“Ia memerlukan kepimpinan yang berani untuk meneroka dan meminta rakyat menggunakan kemudahan teknologi maklumat dan peralatan berkaitan dengannya dalam pembelajaran dan pendidikan,” katanya.

Menurutnya kepimpinan yang ditunjukkan Ahmad Said bukan sahaja dalam politik tetapi juga pendidikan.

“Kepimpinan sebegini penting untuk memajukan teknologi maklumat serta pendidikan bertaraf global, mengatasi pembelajaran cara biasa,” katanya.

Bercakap pada sidang media selepas mengadakan perbincangan hampir satu jam dengan Menteri Besar Terengganu di Pejabat Menteri Besar di Wisma Darul Iman semalam, John berkata Intel begitu berminta menjalin kerjasama dengan kerajaan negeri dalam menyebarkan penggunaan e-book ke Asia Tenggara.

John disertai Andrew Allisomn, Pengurus Serantau Intel Technology Asia Ltd yang berpengkalan di Singapura selain Pengurus Intel Malaysia, Ryaz Patel.

Beliau memuji langkah kerajaan negari yang berani bukan sahaja dalam konteks memperkenalkan e-book tetapi juga memperuntukkan wang yang besar bagi tujuan ini.

“Saya kagum apabila mengetahui peruntukan dalam Bajet 2009 dan 2010 untuk pendidikan begitu besar yang jarang dilakukan oleh pemimpin walaupun padsa peringkat sesebuah negara.

Beliau yakin kerjasama kerajaan negeri dengan Jabatan Pelajaran Negeri akan membuatkan hasil yang baik untuk murid, sekolah, ibub apa dan sistem pembelajaran dan pendidikan di negara ini.

Beliau kagum apabila Menteri Besar mengatakan keputusan peperiksaan akhir tahun pelajar darjah lima tahun lepas di negeri ini meningkat sebanyak empat peratus apabila diperkenalkan e-book.


John E Davies memperkatakan sesuatu kepada Menteri Besar sambil Andrew Allison turut tertarik dengan perbualan.

No comments:

Post a Comment