Tuesday, April 27, 2010

Rali Malaysia Terengganu tunggu Muhammad Rafiq

Pelumba Muhammad Rafiq Udhaya menjuarai Rali Malaysia 2010 di Estet Tai Tak di Kota Tinggi Johor semalam.

"Ia kejayaan yang saya nanti-nantikan selama ini. Diharap ia akan menjadi perangsang kepada saya dalam kejohanan seterusnya musim ini seperti Piala Asia di Hokaido, Jepun dan pusingan kedua Rali Malaysia di Kuala Terengganu Jun ini," katanya.

Ini merupakan kejayaan pertama yang beliau kecapi dalam karier ralinya.

Pelumba pilihan Karamjit Singh dan pembantunya Jagdev Singh tidak dapat menamatkan perlumbaan ekoran mengalami masalah dengan kereta Mitsubishi Lancer Evo XIII mereka sejak hari pertama dan juga hari ini.

Keadaan ini diambil kesempatan oleh Muhammad Rafiq dan rakannya Sean Gregory yang memandu Subaru Impreza untuk mencipta kejayaan dengan masa 3 jam, 58 minit dan 46.6 saat dalam perlumbaan sejauh 589 kilometer.

Andrew Miller dan Manohar Menon yang mewakili MRU Motorsports dengan memandu Subaru Impreza menduduki tempat kedua, ketinggalan 25 minit sementara Jamaluddin Tukimin dan adiknya Rozita yang memandu Proton Satria di tempat ketiga.

Bagi cabaran Rali Asia Pasifik pula, pemandu Jepun, Katsu Taguichi dan rakannya Chris Murphy yang memandu Mitsubishi Evo X muncul juara dengan catatan masa 3 jam 19 minit 07.7 saat.

Pemandu dari India, Guarav Gill dan rakannya Glen Macneal dari New Zealand yang turut memandu Mitsubishi EVO X di tempat kedua dengan ketinggalan 15 saat di belakang.

Di tempat ketiga ialah pemandu Indonesia, Rifat Sungkar dalam Subaru Impreza WRX sementara Muhammad Rafiq Udhaya yang memandu kereta yang sama berada di tempat keempat.

No comments:

Post a Comment