Wednesday, April 28, 2010

Sukma 2010 – Melaka sudah bersedia


Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam menjelaskan Kerajaan Melaka sudah bersiap sedia seratus peratus memelibatkan 33 gelanggang yang kini sedang dibersihkan dan dikemaskini, selain sistem pengurusan yang berjalan baik.

“Sekarang kita sedang menguji sistem pentadbiran kerana venue terlalu banyak melibatkan 33 jadi kita mahu setiap tempat cekap jadi dipasang semua tempat dengan sistem komputer,” katanya.

Beliau menyatakan demikian selepas melancarkan promosi Sukma ke-13 di Terengganu bersama-sama Menteri Besar, Datuk Ahmad Said.

Katanya, Kerajaan Melaka juga menyokong penuh keputusan Kementerian Belia dan Sukan supaya Sukma diadakan setiap tahun bagi melahirkan atlit sukan yang dinamik dan mampu mengulangi kejayaan pada setiap tahun.

Datuk Seri Mohd Ali juga memuji persiapan kontinjen Terengganu dan tidak menolak kehebatan Terengganu dalam acara kanu yang menghasilkan 14 emas pada Sukma Ke-12 lalu dan pastinya bakal mencabar tuan rumah, Melaka yang mensasarkan 60 pingat emas pada Sukma nanti.

Katanya, Melaka juga mencipta kegemilangan dan rekod tersendiri apabila bekKemampuan menganjurkan jumlah sukan terbanyak dalam sejarah Sukma iaitu 33 jenis sukan termasuk sukan ekuestrian dan kanu.

Selain itu, jumlah acara yang terbanyak bakal dipertandingkan iaitu sebanyak 434 acara yang menawarkan 434 pingat emas, 434 perak dan 542 gangsa.

No comments:

Post a Comment