Thursday, April 15, 2010

Terengganu Kerjasama Dengan AirAsia Bawa Pelancong China

Kerajaan Terengganu akan mengadakan kerjasama dengan syarikat penerbangan tambang murah AirAsia dalam usaha membawa pelancong timbal balik antara Terengganu dengan negara China.

Menteri Besar Datuk Ahmad Said berkata AirAsia akan membawa pelancong dari Guangzhou, China ke Terengganu bermula Ahad ini dengan kerjasama Dewan Perniagaan China Terengganu (DPCT).

"Selepas ini kita merancang mengadakan pula kerjasama dengan syarikat penerbangan Orient Flight Airline dari Thailand bagi membawa jemaah haji negara itu melalui Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) di Kuala Terengganu.

"LTSM kita mempunyai kemudahan lengkap sebagai sebuah lapangan terbang antarabangsa dan apa gunanya lapangan terbang yang dibina pada harga RM930 juta itu jika tidak ada penerbangan peringkat antarabangsa," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan exco semalam.

Sebelum itu, kerajaan Terengganu telah mengadakan kerjasama dengan FireFlay untuk membawa pelancong dari Singapura terus ke Terengganu dengan menanggung beberapa perbelanjaan seperti bayaran promosi, kos tempat meletak pesawat serta cukai lapangan terbang selama tiga tahun sebagai insentif.

No comments:

Post a Comment