Sunday, April 25, 2010

Terengganu Sasar Jadi Pengeluar Sarang Burung Walet Utama

Terengganu dijangka menjadi pengeluar sarang burung walet yang utama dan berkualiti di negara ini dalam tempoh lima hingga 10 tahun akan datang berikutan galakan kerajaan negeri terhadap penyertaan bumiputera dalam industri itu.

Bendahari Persatuan Pengusaha Rumah Burung Walet Melayu Terengganu (PPRBWMT) Mohd Sabri Nawang berkata jumlah pengusaha rumah burung walet di Terengganu kini dianggar 100 orang.

"Walaupun penglibatan bumiputera dalam industri itu di negeri ini masih kecil berbanding kaum lain, kami jangka bilangan itu akan meningkat berikutan faktor galakan oleh kerajaan negeri," katanya semalam.
Mohd Sabri berkata lokasi Terengganu yang berhadapan dengan Laut Cina Selatan selain mempunyai tasik buatan manusia iaitu Tasik Kenyir yang menjadi kawasan pemburuan makanan burung walet, menjadikan negeri ini strategik untuk industri burung itu.

Keadaan itu, katanya sekaligus menjadi penyumbang kepada populasi burung berkenaan di negeri ini untuk berkembang dengan lebih cepat selain kualiti sarang yang lebih tinggi.

Mohd Sabri berkata industri rumah burung walet bumiputera di Terengganu yang mula diceburi kira-kira lima tahun lepas, pada masa ini mampu menghasilkan kira-kira 80 hingga 100 kilogram sarang sebulan.

1 comment:

  1. sya mohd helmie...asal dari besut ada buat rbw di sini... sudah 3 thun beroperasi tetapi gagal

    ReplyDelete