Thursday, June 24, 2010

Maidam dapat iktiraf Ketua Audit Negara

Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) telah mendapat pengiktirafan Ketua Audit Negara sebagai majlis agama Islam pertama di Malaysia menerima sijil bersih audit penyata kewangan bagi tahun 2009.

Ketua Pegawai Eksekutif Maidam, Wan Harujan Sulaiman berkata, pengiktirafan pada 15 Jun lalu itu adalah hasil pemeriksaan daripada transaksi perakaunan yang didokumenkan dengan tepat, tiada penyelewengan atau pembaziran berlaku serta penyimpanan rekod secara teratur dan mencukupi oleh Jabatan Audit Negara.

“Pemilihan Maidam sebagai majlis agama Islam yang mempunyai rekod bersih berkaitan penyata kewangan membuktikan kita mengamalkan prinsip amanah dan telus dalam mengurus tadbir sistem kewangan.

“Dengan pengiktirafan ini, kita akan mula mengguna pakai dan menguatkuasakan peraturan berkaitan pengurusan kewangan sebaik mungkin agar menjadi jabatan terbaik sama ada di negeri ini dan negara amnya,” katanya.

Menurutnya, selain memperkemaskan sistem pengurusan kewangan, peranan kakitangan Maidam juga menjadi pemangkin kejayaan kerana Maidam adalah institusi kepercayaan untuk golongan asnaf mendapat bantuan zakat.

“Oleh itu, kita akan mengerahkan kakitangan daripada semua unit di bawah pengurusan Maidam memperkemaskan prosedur kawalan dalaman agar masalah kecil dapat diselesaikan dengan baik, tanpa sebarang keraguan,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas majlis menerima zakat daripada wakil Percetakan Nasional Berhad (PNMB) di pejabat Maidam.

Sementara itu, Pengurus Cawangan Terengganu PNMB, Fauzi Abdullah berkata, pembayaran zakat yang dibuat kepada Maidam adalah sebanyak RM 34,573 bagi tahun 2008 berbanding 2007, sebanyak RM 56,000.

“Walaupun nilai bayaran zakat bagi 2008 menunjukkan penurunan namun kewajipan sebagai sebuah syarikat korporat akan terus dilaksanakan bagi membantu asnaf dan pelajar untuk menyambung pelajaran.

“Insya-Allah untuk pembayaran zakat bagi 2009 kita berharap jumlah itu meningkat mengikut keuntungan diperoleh,” katanya.

No comments:

Post a Comment