Tuesday, June 22, 2010

Terengganu Import Jurulatih Bagi Pertahan Sukma 2012

Majlis Sukan Negeri Terengganu (MSNT) merancang akan mengambil jurulatih dari luar negara bagi menghadapi Sukan Malaysia (Sukma) Kuantan 2012 nanti.

Pengarahnya Rosdi Awang berkata ia bertujuan memastikan Terengganu terus unggul dan menjadi juara buat kali keempat berturut-turut.

"Kita akan mengimport jurulatih dari China atau Rusia terutamanya bagi sukan-sukan yang tidak kurang menyerlah pada Sukma Melaka seperti sukan menembak, memanah dan gimnastik," katanya semalam.


Menteri Besar, Datuk Ahmad Said berkata semalam, untuk memastikan kecemerlangan Terengganu dalam bidang sukan, kerajaan negeri melalui Majlis Sukan Negeri akan terus melakukan latihan-latihan insentif untuk atlet termasuk latihan di luar negara dan menggunakan jurulatih import.

Beberapa sukan penting Terengganu seperti lumba basikal, menyaksikan Terengganu standing di peringkat antarabangsa kerana latihan di luar negara.

Pada kejohanan Sukma ke-13 di Melaka, Terengganu sekali lagi dinobatkan sebagai juara selepas meraih 47 pingat emas, 30 perak dan 43 gangsa manakala Selangor muncul naib juara dengan meraih 43 emas, 43 perak dan 58 gangsa.

Pada Sukma di Terengganu pada 2008, Terengganu meraih 61 emas, 39 perak dan 47 gangsa.

Rosdi berkata Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri Datuk Rahin Mohd Said telah mengarahkan MSNT mengenalpasti jurulatih-jurulatih berpotensi dari luar negara itu.

Selain itu, beliau berkata MSNT akan memperkemaskan balik persatuan- persatuan sukan yang tidak menyumbangkan pingat pada Sukma Melaka supaya lebih berwibawa.

Rosdi berkata selain itu, sukan yang menyumbang emas seperti lumba basikal, silat, olahraga dan lain-lain akan dipantau bagi memastikan prestasinya kekal.

Beliau berkata Terengganu mempunyai ramai barisan pelapis dan ia memberi kelebihan walaupun ramai di antara atlet-atlet yang akan meninggalkan Terengganu pada Sukma akan datang kerana faktor usia.

"Dua tahun lagi tidak lama, jadi kita mesti membuat perancangan lebih awal bagi memastikan atlet-atlet kita sentiasa berada dalam keadaan baik," katanya.

No comments:

Post a Comment