Friday, July 16, 2010

Proses Pelarasan Subsidi Elak Beban Rakyat

Kerajaan akan melaksanakan proses pelarasan subsidi yang menggunakan kaedah atau pertimbangan yang tidak membebankan rakyat, malah pada masa yang sama akan menjimatkan perbelanjaan kerajaan, kata Perdana Menteri.

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata penjimatan daripada pelarasan subsidi itu akan memberikan beberapa kebaikan, termasuk mengukuhkan lagi kedudukan kewangan negara dan mengurangkan defisit fiskal.

Katanya dengan itu, pasaran dunia dan dalaman, akan lebih yakin terhadap kekuatan ekonomi Malaysia.

"Kita gunakan penjimatan perbelanjaan itu untuk memenuhi lebih banyak agenda seperti yang termaktub dalam NKRA (Bidang Keberhasilan Utama Negara) dan NKEA (Bidang Keutamaan Ekonomi Negara), yang bakal laksanakan," kata Najib kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat perwakilan Umno Bahagian Kuala Kedah di Alor Setar semalam.

Katanya tindakan pelarasan subsidi itu merupakan satu proses di mana kerajaan akan mengkaji semula pemberian subsidi berdasarkan kepada perubahan yang sangat minimum supaya tidak membebankan rakyat.

Mulai tengah malam semalam kerajaan menguatkuasakan kenaikan harga petrol, diesel, gula dan Petroleum Gas Cecair (LPG).

Petrol RON 95 dan diesel naik 5 sen. RON97 tidak lagi diberikan subsidi. Ia tertakluk kepada apungan secara terkawal, dengan harga ditentukan oleh mekanisme harga automatik, berikutan penyelarasan harga subsidi yang diumumkan kerajaan semalam.

Tidak jelas berapa kenaikan harga RON 97. Tetapi difahamkan harganya naik 5 sen dan akan diselaraskan seterusnya kemudian.

Manakala harga gula pula naik 25 sen kepada RM1.90, dengan gas LPG naik sebanyak 10 sen sekilogram.

Kenaikan harga barangan berkenaan diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak malam semalam dan menurut beliau, penyelarasan semula harga barangan tersebut akan membolehkan kerajaan mengurangkan perbelanjaannya melebihi RM750 juta untuk tahun ini.

Ia merupakan langkah pertama program rasionalisasi subsidi secara berperingkat-peringkat mulai hari ini. Bagaimanapun, tambahnya, kerajaan masih membelanjakan kira-kira RM7.82 bilion untuk subsidi bahan api dan gula pada 2010.

Harga bahan api dan gula di Malaysia, tegas Najib, masih antara yang terendah di rantau ini.
Berikut adalah harga baru:

Petrol RON 95 - RM1.85 seliter.
• Diesel - RM1.75 seliter.
• Gula - RM1.70 sekilogram
• Gas LPG - RM1.85 sekilogram
Berikut adalah harga baru gas:

Tong 14KG - dari RM24.50 kepada RM25.90 (naik RM1.40)
• Tong 12KG - dari RM21.00 kepada RM22.20 (naik RM1.20)
• Tong 10KG - dari RM17.50 kepada RM18.50 (naik RM1.00)

Pada 27 Mei lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala dilaporkan berkata, Malaysia akan muflis pada 2019 jika kerajaan tidak memotong subsidi dan bergantung kepada pinjaman.

Katanya, hutang Malaysia akan meningkat kepada 100 peratus daripada GDP pada 2019 d- daripada 54 peratus sekarang jika subsidi tidak dipotong.

1 comment:

  1. Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete