Thursday, July 29, 2010

RM6,000 Untuk Wakil Negara Ke Kejuaraan Formula Future Dunia

Gambar fail...Ahmad Said meraikan perserta Terengganu ke Pertandingan Formula Future Dunia 2008.

Enam atlet Terengganu yang akan mewakili negara pada kejuaraan Formula Future di Liverpool, England pada 13 hingga 15 Ogos ini akan menerima sumbangan sebanyak RM6,000 setiap seorang daripada kerajaan negeri.

Mereka ialah Akef Hilmie Mohd Zamry, Dzafran Mohd Noor, Muhammad Zhafree Ammar Mohd Zamry, Nik Daniel Affifudin Nik Kamaruzaman, Tengku Mohd Kamal Hishamuddin Tengku Mohd Zainal Abidin Petra dan Muhammad Faidzullah Ramli.

Menteri Besar Datuk Ahmad Said berkata sumbangan itu sebagai satu penghargaan kerajaan negeri kepada mereka yang membawa nama negeri ini di luar negara selain berjaya memenangi pingat emas pada kejohanan Formula Future Kebangsaan di Taman Botani Putrajaya, Ahad lalu.


Terengganu merebut kembali juara selepas tewas tahun lau.

Pasukan Terengganu muncul juara keseluruhan Kejohanan Formula Future Kebangsaan (Formula Future) 2010 yang berakhir di Taman Botani, Putrajaya, Ahad lalu selepas membolot 16 daripada 30 kedudukan tertinggi dalam dua kategori dipertandingkan.


Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di Kuala Terengganu semalam.

Kemenangan itu lebih manis lagi bagi Terengganu kerana enam pesertanya turut terpilih menyertai empat lagi pilot bagi membawa cabaran Malaysia di Kejohanan Formula Future Dunia di Carr Mill Dam, St Helens (Merseyside), England antara 13 hingga 15 Ogos ini.

Malaysia akan diwakili Akef Hilmie Mohd Zamry, Dzafran Mohd Noor, Muhammad Zhafree Ammar Mohd Zamry, Nik Daniel Affifudin Nik Kamaruzaman, Tengku Mohd Kamal Hishamuddin Tengku Mohd Zainal Abidin Petra dan Muhammad Faidzullah Ramli dari Terengganu.

Empat lagi wakil Malaysia ke England termasuk Hadi Irfan Mohd Rahaiza, Muhamad Azwar Yahya dan Muhammad Faqih Noor Hamzah dari Putrajaya.

Sementara itu, pertandingan Formula Future Kebangsaan bagi kategori manouvering kelas 1 (antara tujuh hingga sembilan tahun) dimenangi Akef Hilmie diikuti Mohd Zulkarnain Mohd Zaharom (Putrajaya) dan Muhammad Hazim Rosmaza (Selangor).

Kategori slalom Kelas 1 dimenangi Dzafran diikuti Akef Hilmie Mohd Zamry (Terengganu) dan Muhammad Syimir Mohd Saidi (Selangor). Kelas 2 dimenangi Muhammad Zhafree diikuti Nik Daniel dan Hadi Irfan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyampaikan hadiah kepada pemenang utama dan menutup secara rasmi kejohanan dua hari itu.

Muhyiddin, yang juga penaung Formula Future, berkata baru-baru ini pihak mempromosi 'F1 World Nations Cup Powerboat Series', yang berpangkalan di Itali, melawat Pusat Maritim Presint 6 di sini dan bercadang menjadikan Putrajaya sebagai ibu pejabat mereka di rantau Asia.

Mengulas lanjut, beliau berpendapat kerjasama pintar kerajaan dan swasta banyak menjayakan pembangunan sukan negara, termasuk penganjuran Formula Future, yang wajar menjadi iktibar kepada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berasaskan sukan, sektor swasta dan agensi kerajaan lain.

Muhyiddin juga kagum dengan kejayaan pilot 'Formula Future' Malaysia membawa pulang empat kejuaraan dunia, iaitu pada 2004 di Lisbon, Portugal, 2005 (Portimao, Portugal), 2007 (Leer, Jerman) dan di Ravenna, Itali pada 2008, sekali gus membuktikan negara tidak ketandusan pilot bertaraf dunia.

No comments:

Post a Comment