Wednesday, August 25, 2010

Banteras Habis-Habisan Penjualan Mercun

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said menganggap peniaga yang menjual mercun diibaratkan sebagai ‘menjual dadah kepada orang ramai’, kerana memberi kesan buruk kepada orang lain.

Berikutan itu beliau meminta pihak berkuasa membanteras habis-habisan penjualan mercun.

Menurutnya, impak buruk daripada mercun sudah jelas dan ia sepatutnya sudah dapat membuka mata pelbagai pihak agar ia tidak sepatutnya berulang lagi, apatah lagi bermain mercun bukan budaya masyarakat kita.

“Sebenarnya, saya cukup sedih dengan perkembangan sejak akhir-akhir ini. Sewaktu mesyuarat baru-baru ini, saya ada melahirkan perasaan lega kerana belum ada kejadian melibatkan mercun, tapi apa yang dikesalkan, tidak lama selepas itu, saya mendapat maklumat mengenai kejadian yang menimpa kanak-kanak sehingga maut akibat mercun.

“Saya pergi melihatnya sendiri, cukup sedih kerana kanak-kanak yang tidak berdosa menjadi mangsa dalam keadaan cukup menyayat hati. Hentikan semua ini kerana saya tidak mahu melihat ada lagi yang menjadi mangsa,” katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis Berbuka Puasa Menteri Besar bersama Rakyat Daerah Marang di Masjid Sultanah Nur Zahirah, Bandar Marang malam kelmarin.
Beliau kesal dengan kejadian membabitkan kematian dan kecederaan akibat bermain mercun meminta peniaga menghentikan segera penjualan bahan larangan itu kepada orang ramai.

Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan berkata hari ini kejadian menjual dan bermain mercun di musim perayaan ini sehingga mengakibatkan ada nyawa yang terkorban, pihak polis akan memperketatkan kawalan bagi mengekang kemasukan dan penjualan mercun serta bunga api.

Musa sudah mengarahkan ketua-ketua polis negeri dan daerah terutama di kawasan sempadan supaya segera bertindak membanters kegiatan tersebut.

"Mereka perlu memastikan tiada tempat yang boleh dijadikan lokasi menjual dan menyimpan mercun seperti yang berlaku di Terengganu dua hari lalu yang mengorbankan nyawa seorang kanak-kanak.

"Saya telah mengarahkan semua anggota saya supaya memeriksa di semua tempat termasuklah di pasar Ramadan. Jual mercun sahaja kita akan segera ambil tindakan.

"Ketua-ketua polis di sempadan perlu awasi jangan berlaku penyeludupan mercun dan kita akan bekerjasama dengan semua pihak seperti kastam (Kastam Diraja Malaysia) bagi menangani masalah ini," katanya semasa menghadiri Majlis Ihya Ramadan bersama Pemangku Raja Kelantan di perkarangan Ibu Pejabat Polis Kelantan di Kota Bharu, malam semalam.

Mengenai tragedi di Terengganu itu, Musa berkata ia perlu dielakkan, sementara ibu bapa pula perlu sentiasa mengawasi anak-anak mereka daripada bermain mercun dan bunga api.

"Apa yang berlaku di Terengganu itu amat menyayat hati termasuk juga beberapa kes kecederaan lain akibat bermain mercun. Kita tidak mahu ada anak-anak kita yang tersadai di hospital kerana bermain mercun," katanya.

Dalam kejadian di Kampung Makam Lama, Cabang Tiga di Kuala Terengganu pada Ahad lalu, Khairul Arif Ayub, 6, maut dalam kejadian letupan di sebuah rumah tinggal yang dipercayai menjadi gedung simpanan bunga api dan mercun.

Dua orang lagi iaitu Mohd Asrizan Muda, 22, dan Mazlan Abdullah, 29, mengalami cedera parah dan masih dirawat di Hospital Sultanah Nur Za

No comments:

Post a Comment