Friday, August 6, 2010

Dokumentari Syahadah Musim Keenam Lebih Istimewa

Menteri Besar Menyerahkan replika penajaan SYAHADAH kepada Datuk Ibrahim Yahya. - Gambar Suhaimi Ahmad

Dokumentari Syahadah bakal disiarkan sepanjang bulan Ramadan akan bermula 11 Ogos ini bersamaan 1 Ramadan mulai 6.30 petang di saluran TV1. Siaran ulangan pula setiap hari Isnin hingga Khamis bermula pukul 5.30 pagi hingga 5.50 pagi di saluran yang sama.

Pelbagai paparan menarik mengenai realiti kehidupan komuniti Muslim di serata dunia akan dipaparkan Radio Televisyen Malaysia (RTM) menerusi dokumentari Syahadah siri keenam yang bakal disiarkan Ramadan ini.

Gimik pelancaran oleh Menteri Besar

Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said berkata, musim kali ini lebih istimewa kerana selain memaparkan dua episod melibatkan negeri Terengganu, ia juga akan memaparkan komuniti Muslim di negara-negara Balkan dan Eropah serta negara bekas jajahan Soviet Union di Asia Tengah.

"Kita berbangga kerana dua segmen melibatkan Terengganu dengan memaparkan sejarah penemuan Batu Bersurat di Kuala Berang yang akan dihayati dan juga akan menunjukkan kemajuan Islam yang telah dicapai kerajaan negeri dalam meninggikan syiar Islam," katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan pelancaran Dokumentasi Syahadah Musim ke-6 tajaan Yayasan Islam Terengganu (YIT) di Taman Tamadun Islam (TTI) diKuala Terengganu, petang kelmarin.

Turut hadir pada majlis itu Ketua Pengarah Jabatan Penyiaran Malaysia Datuk Ibrahim Yahaya dan Pengarah Penyiaran Kawasan Timur Dr Nawiyah Che Lah.

Ahmad Said berkata kerajaan negeri menerusi YIT juga akan menaja Dokumentari Syahadah musim depan.

Sementara itu Ibrahim yang mewakili Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan berkata sambutan terhadap program itu yang disiarkan sejak 2005 amat memberangsangkan dan siri lalu ditonton hampir sejuta penonton.

"Syahadah musim baru ini akan membawa penonton menjelajah negara Korea, Kemboja, Cina dan sekitarnya bagi menjejak latar belakang dan cara hidup saudara Muslim di sana," katanya.

Dokumentari Syahadah bakal disiarkan sepanjang bulan Ramadan akan bermula pada 11 Ogos ini bersamaan 1 Ramadan mulai 6.30 petang di saluran TV1.

Manakala siaran ulangan pula pada setiap hari Isnin hingga Khamis bermula pukul 5.30 pagi hingga 5.50 pagi di saluran yang sama.

Tidak ketinggalan juga dokumentari Syahadah dalam Bahasa Inggeris yang akan disiarkan setiap Isnin hingga Khamis mulai 11 Ogos pukul 10 hingga 10.30 pagi di saluran TV2.

Antara pengisian program itu termasuklah pengenalan dan sejarah lokasi, warisan sejarah Islam berkaitan, perkara melibatkan Islam masa kini dan hal berkaitan sosial, politik, ekonomi, budaya di kawasan dilawati.

No comments:

Post a Comment