Thursday, August 26, 2010

Penjara 10 Tahun Kepada Bapa Simbah Asid Terhadap Isteri, Anak

Seorang penganggur yang menyimbah asid terhadap isterinya sehingga menyebabkan wanita itu cedera parah 10 hari lepas, dijatuhi hukuman penjara 10 tahun dan lima kali sebatan oleh Mahkamah Sesyen di Kuala Terengganu.

Hakim M Bakri Abdul Majid menjatuhkan hukuman itu setelah Mat Haizan Mat Yasin, 32, dari Kampung Kamat Kuala Berang, mengaku bersalah melakukan perbuatan itu terhadap isterinya Che Ku Zaimah Che Ku Awang, 28, di sebuah rumah di Kampung Sekayu, Kuala Berang, pada 1.45 pagi 15 Ogos lepas.

Bagaimanapun Mat Haizan, bekas penyelam, mengaku tidak bersalah terhadap dua pertuduhan lain iaitu dengan sengaja menyebabkan kecederaan parah kepada duaanaknya Nurul Dahyatul Fazlinda, 8 tahun, dan Irfan Firdaus, 2 tahun, di tempatdan pada masa yang sama.

Tertuduh, yang hadir di mahkamah memakai baju lokap, sempat merayu kepada mahkamah agar dikenakan hukuman yang ringan dengan alasan ini merupakan kesalahan pertamanya dan dia telah menyesal dengan perbuatan yang dilakukan itu.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said menitis air mata ketika melawat mangsa.

Bagaimanapun dalam penghakimannya, Hakim M Bakri berkata kesalahan menyimbah asid merupakan satu perbuatan tidak berperikemanusiaan kerana menyebabkankecederaan serius kepada mangsa.

"Oleh itu, tertuduh tidak perlu dikasihani dan wajar dikenakan hukuman yang setimpal," katanya.

Mahkamah kemudian menetapkan 1 Sept ini sebagai tarikh sebutan semula kes itu dan membenarkan permohonan Timbalan Pendakwa Raya Amer Abu Bakar Abdullah supaya dua pertuduhan itu dibicarakan bersama.

Mat Haizan selepas itu dihadapkan ke Mahkamah Majistet di sini bagi menghadapi dua pertuduhan iaitu memiliki senjata berbahaya tanpa kebenaran iaitu sebilah pisau sepanjang lapan sentimeter dan memasukkan dadah jenis methamphetamine serta heroin di dalam badannya.

Pertuduhan pertama adalah mengikut Seksyen 6 (1) Akta Bahan Kakisan, Letupan dan Senjata Berbahaya 1958, manakala pertuduhan kedua adalah mengikut Seksyen 15 (1) (a) Akta Dadah Berbahaya 1952.

Dia dituduh melakukan perbuatan itu masing-masing pada 12.44 tengah hari dan 2.30 petang 16 Ogos lepas di tepi jalan Kampung Padang Tara, Kuala Berang.

Pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Azman Mustapha dengan pendakwaan dilakukan oleh Pegawai Pendakwa ASP Ngian Oii Ming.

Mat Haizan yang mengaku bersalah atas pertuduhan pertama dijatuhkan hukumanpenjara dua bulan bermula dari tarikh tangkap.

Bagaimanapun tiada pengakuan dicatatkan untuk tuduhan kedua dan mahkamah menetapkan 18 Sept ini sebagai tarikh sebutan semula kes itu di Mahkamah Majistret Kuala Berang.

No comments:

Post a Comment