Saturday, August 7, 2010

UMNO Bantu Belia,Pelajar Di Rhu Rendang

Siapa bantu belia di Dewan Undangan Negeri (DUN) Rhu Rendang?

Siapa yang membahagi-bahagikan eBook untuk pelajar di sekolah dalam DUN Marang?

Siapa bertanya khabar dan mendekati belia di kawasan berkenaan?

Wakil Rakyat di DUN berkenaan buat apa? Ceramah sahajakah atau sibuk dengan program ‘merampas Putrajaya’?

Apakah membantu belia cukup setakat ceramah di Masjid Rusila?

Sedangkan hakikatnya, Kerajaan Negeri memperuntukkan hampir RM500,000 bagi agihan Dana Bakti Remaja kepada belia yang layak di Dewan Undangan Negeri (DUN) Rhu Rendang tahun ini.

Pegawai Pembangunan DUN Rhu Rendang, Nik Dir Nik Wan Ku berkata, tahun ini sahaja seramai 2,338 belia menerima bantuan tersebut dengan jumlah peruntukan keseluruhan sebanyak RM467,600.

Menurutnya, ia tidak termasuk 377 belia yang mengikuti kursus tiga hari diadakan April lalu, yang dikendalikan oleh Biro Tata Negara (BTN), dan Pergerakan Pemuda serta Puteri UMNO Bahagian Marang.

“Secara keseluruhannya, jumlah penerima dana tahun ini bertambah berbanding tahun sebelumnya kerana kerajaan ingin membantu belia di negeri ini khususnya yang kurang berkemampuan.

“Ini menunjukkan kerajaan sentiasa peka dengan keperluan belia di negeri ini dan tidak meminggirkan mereka kerana faham, tidak semua yang bernasib baik dan masih ada yang memerlukan bantuan,” katanya.

Beliau menyatakannya pada Majlis Penyampaian Dana Bakti Remaja 2010 peringkat DUN Rhu Rendang di Masjid Sultanah Nur Zahirah, Bandar Marang kelmarin.

Hadir sama, Exco Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Lokman Nor Adam dan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Terengganu, Saiful Bahri Baharuddin.

Dalam perkembangan berkaitan, Nik Dir berkata, pihaknya akan mengadakan majlis khusus bagi belia yang layak menerima bantuan tersebut tetapi tidak dapat hadir kerana bekerja atau belajar di luar negeri ini.

“Kita mahu melihat sendiri dan berjumpa mereka kerana kita harap dengan bersemuka secara terus, ia memberi peluang mereka menilai sendiri apa yang kerajaan lakukan untuk membantu mereka,” katanya.

No comments:

Post a Comment