Tuesday, September 28, 2010

Lawatan 'Brain Gain' ke Kanada Perluaskan Kerjasama IPT Malaysia-Kanada

Kunjungan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin ke Kanada dalam rangka Lawatan Tugas Khas 'Brain Gain' selama enam hari yang berakhir 23 September 2010 lalu menjadi pembuka ruang kerjasama yang lebih luas antara institusi pengajian tinggi tempatan (IPT) dan institusi pengajian tinggi antara kedua negara.

Ia terutamanya dari segi kerjasama pertukaran tenaga pakar, pelajar dan penyelidikan.

Perkenan Seri Paduka Baginda untuk julung kalinya mengetuai delegasi Malaysia dalam Lawatan Tugas Khas juga menambah prestasi dan kepentingan misi itu, yang turut disertai beberapa IPT termasuk Yayasan Diraja Tuanku Mizan (YDSM), Universiti Teknologi Mara (UiTM), Universiti Sultan Zainal Abidin (Unisza) dan Universiti Putra Malaysia (UPM).

Turut serta ialah Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said.

Ketua Setiausaha Kementerian Pengajian Tinggi Tan Sri Dr Zulkifli Hassan berkata lawatan 'Brain Gain' itu cukup signifikan kepada perkembangan pengajian tinggi negara kerana melalui lawatan itu, IPT terlibat dapat melihat sendiri pencapaian dan kemampuan institusi pengajian tinggi Kanada, khususnya Universiti McGill di Montreal dan Universiti Guelph di Toronto, untuk dijadikan penanda aras kepada pencapaian mereka sendiri.

"Lawatan ini membuka jalan kepada universiti-universiti tempatan, jalan untuk bekerjasama dengan universiti-universiti terkemuka di Kanada ini.

Hasil lawatan tidak akan terhenti dengan kepulangan kami hari ini, sebaliknya ia akan menjadi 'starting point' bagi universiti-universiti ini untuk berbincang dan memeterai sebarang perjanjian persefahaman apabila tiba masanya mengikut polisi kerajaan," katanya di Toronto Jumaat lalu.

Katanya Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan turut melahirkan rasa puas hati dengan lawatan itu.

Sempena lawatan Tugas Khas 'Brain Gain' itu, Tuanku Mizan berkenan berangkat melawat McGill University Health Center (MUHC) di Montreal General Hospital selain meninjau fasiliti dan wad Kardiologi hospital berkenaan.

Baginda seterusnya berangkat ke Toronto untuk meneruskan lawatan dengan mengunjungi Universiti Guelph di mana baginda diberi taklimat mengenai kajian sains pemakanan dan pertanian termasuk inovasi Gen Biosteel, pertanian persis dan teknologi makanan melalui program NASA Life Support System (Salsa).

Sempena lawatan itu juga, lapan perjanjian persefahaman (MoU) ditandatangani di antara empat universiti berkenaan dengan kedua-dua universiti di Kanada itu dalam pelbagai bidang termasuk pertanian, pemakanan dan industri bioterial.

Turut dibincangkan ialah kemungkinan mendapatkan kepakaran dan kerjasama Universiti McGill bagi pembangunan projek Super Hospital di UiTM dan Unisza, iaitu bertujuan mewujudkan hospital pengajar di IPT berkenaan.

Bagaimanapun Dr Zulkifli berkata perkara itu masih di peringkat perbincangan dan tertakluk kepada kelulusan kerajaan memandangkan pembinaan hospital pengajar melibatkan kos yang besar.

Malaysia mempunyai 11 universiti yang mengadakan pengajian perubatan dan setakat ini hanya tiga yang mempunyai hospital pengajar iaitu Universiti Malaya, Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) manakala selebihnya termasuk UPM, UiTM dan Unisza belum mempunyai fasiliti berkenaan.

"Pembinaan universiti hospital memang mempunyai banyak manfaat dari segi pengajaran dan pembelajaran tetapi kosnya terlalu tinggi iaitu dari segi operasi sahaja memerlukan RM400 hingga RM500 juta setahun, sebab itu kerajaan perlu kaji dan teliti keperluan sebenar untuk membina hospital pengajar ini," katanya.

Mengulas lanjut Dr Zulkifli berkata lawatan 'Brain Gain' bagi menerokai peluang kerjasama itu juga dilihat mampu melonjakkan kualiti IPT tempatan kerana perluasan kolaborasi dengan universiti di peringkat antarabangsa dapat meningkatkan pengetahuan dan ilmu tenaga kerja, pelajar serta kepakaran tempatan melalui program pertukaran dan penempatan di universiti-universiti berkenaan.

No comments:

Post a Comment