Tuesday, September 28, 2010

UMT Rancang Kaji Dapatkan Tenaga Dari Ombak

Usaha mendapatkan tenaga dari ombak laut semakin menghampiri kenyataan bila Universiti Malaysia Terengganu (UMT) memasukan rancangan tersebut dalam program penyelidikannya.

Bercakap kepada pemberita di Kuala Lumpur, semalam, Naib Canselor UMT Prof Dr Aziz Deraman berkata, "Kita juga memberi tumpuan kepada 'green teknologi' yang akan mengkaji untuk mendapatkan sumber tenaga daripada ombak pada masa akan datang".

Beliau bercakap mengenai peruntukan RM3.2 juta disediakan oleh UMT bagi melengkapkan struktur asas Stesen Penyelidikan universiti itu di Pulau Bidong.

Dr Aziz berkata, banyak lagi program pembinaan yang dirancang di pulau itu mulai tahun depan iaitu dengan mengadakan sebuah jeti terapung, membina kincir angin untuk mendapatkan tenaga elektrik.

Mengenai peruntukan itu, beliau berkata, ia bagi melengkapkan struktur yang sedia ada dengan menyediakan tempat penginapan, ruang-ruang makmal serta jeti, bagi membolehkan penyelidik tinggal lebih lama di pulau itu.

"Di pulau berkenaan juga kita menyediakan kemudahan internet supaya penyelidik boleh berhubung dengan dunia luar.

"Dengan adanya segala kemudahan, penyelidik boleh tinggal lebih lama di pulau tinggalan pelarian Vietnam itu," katanya.

Dr Aziz berkata, penyelidik boleh membawa peralatan mereka ke pulau itu dan membawa balik setelah kajian mereka selesai.

Terdahulu, beliau menghadiri majlis menerima zakat perniagaan Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB).

No comments:

Post a Comment