Monday, November 22, 2010

Fama Terengganu Berjaya Lahirkan Hampir 700 Usahawan Pasar Tani

Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) berjaya melahirkan hampir 700 usahawan pasar tani sejak ia diperkenalkan 25 tahun lalu di Terengganu.

Pengarah Fama negeri Hasan Jusoh berkata dalam masa sama Fama juga berjaya mewujudkan 13 buah pasar tani bagi memberi peluang petani-petani berniaga.

"Pasar tani merupakan satu platform terbaik kepada petani-petani di negeri ini untuk mengubah nasib mereka dengan menjadi usahawan berjaya berasaskan pertanian," katanya selepas majlis sambutan 25 Tahun Pasar Tani peringkat negeri Terengganu kelmarin.

Hasan berkata setiap peserta pasar tani di Terengganu pada masa ini berjaya memperoleh pendapatan bulanan purata kira-kira RM1,000 sebulan.

Beliau berkata Fama bercadang menambah lima hingga 10 buah lagi pasar tani di Terengganu tahun depan supaya lebih ramai lagi petani dapat peluang berniaga.

Hasan berkata nilai jualan pasar tani di Terengganu tahun ini dianggarkan meningkat kepada RM18 juta berbanding RM16 juta pada tahun lepas.

Katanya daging lembu, ayam, ikan dan sayur-sayuran adalah di antara komoditi yang menyumbang nilai tertinggi pasar tani di Terengganu tahun ini.

Hasan berkata Fama menjangka akan mengalami masalah bekalan bahan pertanian menjelang musim tengkujuh terutama dari kawasan yang mudah dilanda banjir seperti Setiu dan Besut.

"Fama menjangkakan kira-kira 60 peratus bekalan bahan pertanian seperti sayur-sayuran merosot pada musim banjir ini dan kita terpaksa mengimport dari luar termasuk Cameron Highlands untuk menampung kekurangan di Terengganu," katanya.

No comments:

Post a Comment