Monday, November 15, 2010

PAS Mula Pasang Angan-Angan?

Pas mengatakan ia bersedia pada bila-bila untuk memikul tanggungjawab menerajui kepimpinan parti pembangkang sekiranya parti lain dalam pakatan menerimanya.

Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib berkata, Pas tidak ada sebarang masalah kerana ia mempunyai keupayaan dari segi pengaruh dan kekuatan.

"Kalau ada orang lantik kita (pemimpin Pas), kita terima saja. Kalau kawan-kawan (parti dalam pakatan pembangkang) setuju lantik kita, kita setuju saja. Apa salahnya," katanya kepada Utusan Malaysia di Kuala Terengganu semalam.

Beliau mengulas cadangan bekas Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PKR, Datuk Zaid Ibrahim semalam bahawa pemimpin daripada Pas seharusnya diletakkan sebagai pemimpin pakatan pembangkang.

Zaid turut menamakan beberapa pemimpin Pas berkenaan iaitu Exco Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Husam Musa serta empat Ahli Parlimen Pas iaitu Dr. Hatta Ramli (Kuala Krai), Dr. Mujahid Yusuf Rawa (Parit Buntar), Dr. Dzulkefli Ahmad (Kuala Selangor) dan Khalid Samad (Shah Alam).

Harun yang juga Pesuruhjaya Pas Terengganu seterusnya berkata, pihaknya yakin mampu menjalankan tanggungjawab dengan baik dan demokrasi sekiranya pemimpin Pas diberi peluang menerajui pakatan pembangkang.

Ini kerana katanya, Pas merupakan sebuah parti yang sentiasa mempunyai hala tuju yang lebih terurus, teguh serta terjamin dalam menghadapi senario politik kerajaan Barisan Nasional (BN).

"Kita yakin Pas mampu memimpin (pakatan pembangkang) dengan baik dan kita yakin dapat tangani segala kemelut dalaman (Pas), seterusnya bergabung dengan rakan parti lain (DAP dan PKR).

"Pas sentiasa stabil dan kukuh. Kalau kawan-kawan (DAP dan PKR) setuju dan bagi kita peluang terajui (pakatan pembangkang), kita tak ada masalah," ulang Harun lagi.

No comments:

Post a Comment