Friday, November 19, 2010

Pusat Rawatan Perubatan Dapat Sambutan Menggalakkan Masyarakat Manir

Pusat Rawatan Perubatan Masyarakat Kampung Pulau Bahagia di Kuala Terengganu.

Pembukaan Pusat Rawatan Perubatan Masyarakat Dewan Undangan Negeri (DUN) Manir di Kampung Batu Hampar sejak Jun lalu mendapat sambutan menggalakkan daripada masyarakat setempat.

Pusat tersebut menawarkan perkhidmatan secara percuma khusus bagi golongan kurang berkemampuan sekali sebulan iaitu pada setiap hari Sabtu minggu ketiga.

Setiap kali dibuka, sekurang-kurangnya 100 penduduk tempatan mengambil kesempatan menjalani pemeriksaan kesihatan di samping mendapatkan rawatan.

Pegawai Pembangunan DUN Manir, Yusof Awang Hitam berkata, sambutan yang diberikan oleh masyarakat setempat amat menggalakkan.

Katanya, berasaskan sambutan itu, pihaknya bercadang untuk meningkatkan kekerapan perkhidmatan itu kelak.

Yusof berkata, pusat rawatan tersebut atau lebih dikenali 'klinik percuma' memudahkan masyarakat mendapatkan rawatan setanding dengan yang ditawarkan di klinik dan hospital biasa.

Katanya, seramai 10 orang doktor daripada pertubuhan Sukarelawan Perubatan Bebas (Superb) merawat penduduk di kawasan tersebut.

"Pusat rawatan ini dibuka dari pukul 9 pagi hingga 5 petang, namun sekiranya pesakit masih ramai, kebanyakan doktor tetap meneruskan khidmat mereka walaupun masa operasi telah tamat.

"Tiada bayaran dikenakan, namun khidmat rawatan masih yang terbaik seperti di klinik dan hospital biasa," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Jelasnya, kebanyakan mereka terdiri daripada warga emas dan kanak-kanak yang tidak mempunyai penyakit kronik.

Tambah beliau, ramai pesakit yang datang meminta perkhidmatan itu terus dikekalkan bagi memudahkan mereka memeriksa kesihatan tanpa perlu ke hospital yang terletak dari rumah.

"Kita memang ada perancangan untuk membuka klinik ini lebih kerap, namun setakat ini kita hanya membukanya setiap Sabtu memandangkan doktor-doktor ini perlu bertugas pada hari lain," jelasnya.

Dalam pada itu Ketua Operasi Superb, Dr. Rushdan Ismail berkata, warga Superb menyambut baik pembukaan pusat rawatan tersebut kerana memberi manfaat kepada masyarakat setempat.

Katanya, sebelum ini Superb sering mengadakan program turun ke kampung-kampung bagi merawat pesakit kronik dan sukar untuk ke hospital.

No comments:

Post a Comment