Wednesday, January 12, 2011

Nama Halim Jusoh, Ariffin Abdullah Disebut Dalam Kes SMS Ugut Bunuh


Halim (kiri) dan Ariffin (kanan) mengapit ADUN Ajil, Datuk Rosol Wahid menunjukkan SMS Ugut Bunuh yang diterima mereka.

Perbicaraan kes SMS Ugut Bunuh yang bersambung hari ini (12 Januari 2011) dijangka hangat dan menarik apabila beberapa orang lagi saksi akan tampil memberi keterangan termasuk beberapa orang anggota polis yang terbabit dalam penyiasatan kes berkenaan.

Menurut laporan, pada prosiding 10 November 2010 lalu, saksi dari Telekom Malaysia mengesahkan orang yang menghantar sms itu ialah Setiausaha Politik bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Idris Jusoh - Datuk Ahmad Ramzi Mohd Zubir yang memegang kad pengenalan bernombor 720715-06-5509.

Semalam beberapa nama disebut sebagai mereka yang ada hubungkait dengan dengan kes ini termasuk ADUN Permaisuri, Absul Halim Jusoh, ADUN Paka, Ariffin Abdullah serta seorang lagi bernama Elia Ismail.

Perkara ini sebut oleh oleh saksi ke 21, Abdul Rahman Othman yang memberitahu mahkamah nombor-nombor yang telah dikesan yang mempunyai hubungkait dengan kes yang dalam penyiasatan termasuk Abdul Halim Jusoh, Elia Ismail serta Ariffin Abdullah.

Perbicaraan SMS ugutan bunuh semalam melibat pendakwaan terhadap bekas Setiausaha Politik bekas Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Haji Idris Jusoh di Mahkamah Sesyen, Kuala Terengganu.

Perbicaraan berlangsung di hadapan Hakim M Bakri Abd Majid, sementara tertuduh Datuk Dr Ahmad Ramzi diwakili peguam Datuk Hazman Ahmad, Mohd Noor Mahmood dan Rosli Abd Rahman.

Abdul Rahman, Pegawai Eksekutif Celcom menyatakan pihaknya membuat semakan selepas mendapat permohonan dari pihak berkuasa untuk membuat siasatan ke atas kes berkenaan.

Selain Abdul Rahman, seorang lagi saksi dipanggil ialah Penolong Pengurus Telekom Malaysia, Marzita Maarof sebagai saksi ke 20.

Perbicaraan semalam hanya membabitkan dua saksi berkenaan.

Bagaimanapun dengan lebih ramai saksi dipanggil hari ini, dijangka beberapa penemuan baru akan direkodkan di mahkamah.

Mengikut pertuduhan pertama, pada 11.21 malam 13 April lepas di E726 Jalan Kubang Parit, Kampung Kubang Parit di Kuala Terengganu, dia didakwa melakukan ugutan jenayah dengan mengancam hendak mendatangkan kematian kepada Mohd Ariffin Abdullah, Adun Paka, dengan niat hendak menyebabkan kegentaran kepadanya.

Dr Ramzi juga didakwa melakukan perbuatan tersebut terhadap Abdul Halim Jusoh, Adun Permaisuri, pada tarikh, tempat dan waktu yang sama, dan juga terhadap Datuk Rosol Wahid, Adun Ajil, pada 11.25 malam di tempat dan pada tarikh yang sama.


Bagi ketiga-tiga pertuduhan itu, Ahmad Ramzi boleh dipenjara tidak melebihi dua tahun jika sabit kesalahan.

Bagi pertuduhan keempat pada tarikh dan tempat yang sama, antara 11.21 malam dan 11.25 malam, dia didakwa memfitnah Wan Ahamad Wan Muda dengan menghantar SMS yang mengandungi ugutan jenayah dengan mengancam hendak mendatangkan kematian kepada Mohd Ariffin, Abdul Halim dan Rosol, melalui laman web http://ownsmsbiz.com/v1 dengan menggunakan nombor telefon bimbit 019-9158369 milik Wan Ahamad.

Kedua-dua saksi semalam menjelaskan kepada mahkamah tentang bidang tugas masing-masing dan kaitannya dengan penyiasatan kes berkenaan.

Marzita memberitahu mahkamah, bidang tugas beliau ialah menganalisis e-mail dan SMS pelanggan bila diminta oleh pihak yang bertanggungjawab.

Menjawab soalan pendakwa, Marzita berkata, dalam hal ini beliau diminta oleh Pegawai Penyiasat kes untuk menganalisis data SMS berkaitan kes tersebut.

Ketika ditanya oleh pihak pendakwa, beliau menjelaskan setiap pelanggan mempunyai ’ ID ‘ serta ‘password’ yang membolehkan pihaknya menganalisa secara tepat dan terperinci penghantar SMS.

Pembicaraan semalam lebih kepada dari segi teknikal untuk mengesahkan nombor dan butiran-butiran penghantar yang terbabit dalam kes ini.

Jelaslah di sini bahawa setiap transaksi yang digunapakai oleh pelanggan direkod oleh pihak Telekom, tetapi ia adalah rahsia kecuali dibuat semakan apabila mendapat arahan daripada pihak berkuasa seperti Polis (PDRM) atau Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM).

Abdul Rahman bersetuju bahawa semakan hanya dibuat sekiranya mendapat permohonan dari pihak berkuasa untuk membuat siasatan ke atas satu-satu kes.

Saksi Abdul Rahman berkata, nombor-nombor yang telah dikesan yang mempunyai hubungkait dengan kes yang dalam penyiasatan termasuk Abdul Halim Jusoh, Elia Ismail serta Ariffin Abdullah.

No comments:

Post a Comment