Friday, January 14, 2011

Susuri Sungai Produk Terbaru Industri Pelancongan Terengganu

Kerajaan Terengganu akan memberi nilai tambah terhadap produk pelacongan di negeri ini apabila memulakan projek pelayaran menyusuri Sungai Terengganu hingga ke Hulu Terengganu mulai tahun ini.

Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said berkata bagi tujuan itu kerja mendalamkan sungai Terengganu yang cetek akan dimulakan selepas Tahun Baru Cina ini bagi membolehkan bot yang lebih besar menyusuri sungai itu.

"Terengganu mempunyai pelbagai tarikan alam semula jadi seperti pantai yang panjang dan bersih, Tasik Kenyir yang luas serta berpuluh-puluh pulau di luar pantai yang indah, tetapi industri pelancongan kita tidak sampai ke tahap yang diharapkan.

"Dengan sebab itu saya ingin menambahbaik produk pelancongan seperti mewujudkan River Cruise, memasang lampu-lampu di sepanjang sungai agar ia lebih terang dan ceria untuk dinikmati pelancong dan penduduk tempatan," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri majis perjumpaan Veteran Umno bersama pemimpin Parlimen Dungun di Dungun, semalam. Turut hadir Pengerusi Majlis Veteran, Badan Perhubungan Umno Negeri Terengganu Datuk Yahya Hashim.

Ahmad Said berkata pelayaran menyusuri Sungai Terengganu dimulakan dengan bot kecil terlebih dahulu kerana bot yang besar tidak boleh melepasi jambatan Sultan Ismail di Manir yang agak rendah.

Beliau berkata penambahan produk pelancongan yang baru itu diharap dapat meningkatkan kedatangan pelancong ke Terengganu tahun ini.

Sementara itu, Yahya berkata Terengganu mempunyai 47,345 anggota Veteran Umno berumur 60 tahun ke atas yang berdaftar sebagai pengundi.

No comments:

Post a Comment